MUZEUL NATIONAL AUTO DE LA TORINO

Cu ocazia vizitei echipei noastre la cea de-a 34 editie a salonului Automotoretro de la Torino din acest an in care ati putut citi in site si pe blog impresiile noastre de la fata locului, in acel week-end din februarie am avut placerea sa efectuam si o vizita la Muzeul National Auto din Torino de la care va relatam impresiile noastre de la fata locului.

Muzeul National Auto din Torino este unul dintre cele mai vechi muzee de automobile din lume şi singurul de acest gen din Italia, deţine peste 200 de automobile produse de către 80 de companii din industria auto din toată lumea, multe dintre acestea iesite din activitate.

Amplasat pe malul stâng al râului Po, în apropiere de Lingotto, într-o clădire cu o arhitectură
modernă, concepută de Amedeo Albertini, Muzeul National Auto din Torino a fost deschis oficial la 3 noiembrie 1960, devenind un paradis al pasionaţilor de automobile de colecţie. În holul de la intrare al muzeului se află placa originală privind inaugurarea din 1960, având o reproducere a bustului lui Carlo Biscaretti.

Dupa 4 ani de renovari si restructurari masive, muzeul a fost redeschis in data de 19 martie 2011, eveniment ce a coincis cu cei 150 de ani de la unificarea Italiei moderne avandu-l invitat pe președintele Giorgio Napolitano. Cu aceasta ocazie, Muzeul Automobilului din Torino a fost dedicat lui Giovanni Agnelli fost presedinte al grupului auto FIAT si care a contribuit decisiv la dezvoltarea industriei auto din Italia. La intrare in muzeu pe partea dreapta se află o placa comemorativa dedicata acestuia.

Pe o suprafata de circa 19.000 mp, colecţia muzeului, una dinte cele mai rare şi mai interesante din lume, cuprinde 200 de automobile originale datând de la sfarsitul secolului al XIX-lea inclusiv prototipuri experimentale, acoperind peste 80 de constructori auto din Italia, Franţa, Marea Britanie, Germania, Statele Unite ale Americii, Olanda, Spania, Rusia şi care multi dintre acestia si-au incetat activitatea cu multi ani in urma, precum: Isotta Fraschini, Florentia, Delage, Itala, Spa, Diatto, Cisitalia, Packard, Storero, Acma, Iso Rivolta, Scat, Storero, Darracq, Legnano sau Lloyd.

Aici sunt expuse primele automobile de productie italiana, printre care un Bernardi 3.5HP din 1896, primul model Fiat din 1899 denumit 4HP sau un Ceirano 5HP din 1901. De asemenea sunt expuse primul automobil care a circulat in Italia un Peugeot Tip 3 realizat in 1892 si care a apartinut familiei Rossi dar si primele automobile de productie franceza precum cel deja mentionat, Panhard & Levassor B1 din 1899 sau Renault 3E construit in 1899. Alaturi de acestea pot fi admirate primele automobile de fabricatie germana precum Benz Viktoria construit în 1893 si Benz 8HP Break din 1899 sau americana precum Oldsmobile Curved Dash realizat in 1904. Nu lipsesc exemplare foarte valoroase precum: Itala 35/45 HP care a castigat cursa Paris – Peking in 1907 de printul Borghese, Itala 35-45HP „Palombella”din 1909 care a aparţinut Reginei Margherita, un Fiat  130HP Grand Prix moel 1907 care a castigat Grand Prix-ul Frantei din 1907, un Stae din 1909 de productie italiana cu propulsie electrica sau un Rolls-Royce 40-50HP din primii ani de productie ai constructorului britanic.

De foarte mare valoare si interes istoric sunt: vehiculul Automobile a Molla di Leonardo avand un sistem complex de functionare conceput de genialul Leonardo da Vinci in 1478, o reproducere a Carului de artilerie Cugnot din 1769 avand motor cu aburi si considerat primul vehicul din lume cu autopropulsie, Trasura di Bordino din 1854 avand motor cu aburi, Triciclul Pecori din 1891 dotat cu motor cu aburi, o replica a vehiculului lui Jamais Contente din 1899 – primul vehicul care a atins viteza de 100 km/h, Lancia Lambda model 1930 – primul automobil de serie cu caroserie autoportanta, avangardistul Cisitalia 202 GT din 1946 semnat de Pininfarina care a imbunatatit mult aerodinamica modelelor sport, avand aripile integrate in forma caroseriei, solutie considerata atunci ca fiind de avangarda, spectaculosul Alfa Romeo 1900 Disco Volante din 1952, Fiat Turbina din 1954 – prototip experimental avand motor cu turbine alimentate cu gaz, Lancia Aurelia B20 GT model 1958 – considerat primul gran turism(GT) si dotat in premiera cu transmisie transaxle si motor in configuratie V6 sau Phoenix II Solare din 1987 prototip experimental cu baterii solare conceput de Andrea Pesaresi.

Printre automobilele de competitie de succes se inumara modele precum: Alfa Romeo P2 din 1932, considerat cel mai de succes automobil de competitii din lume cu 46 de victorii oficiale obtinute intre anii 1932-1935, Bugatti Typ 35 B din 1929 invingatoare in 5 cinci editii consecutive (1925-1930) ale cursei Targa Florio, Alfa Romeo 159 pe care pilotul Juan Manuel Fangio a devenit campion mondial in 1951, Ferrari 500F la volanul caruia Alberto Ascari a devenit campion mondial in 1952 si 1953, Mercedes W196 pe care pilotul Juan Manuel Fangio a devenit campion mondial in 1954 si 1955, Lancia D24 care a castigat primele 3 locuri in cursa de la Carrera Panamericana din 1953 dar si alte curse celebre precum Targa Florio sau Mille Miglia, revolutionarul Lancia D50 care la volanul sau, Juan Manuel Fangio a castigat titlul de campion mondial in 1956, Maserati 250F cu care Juan Manuel Fangio a devenit campion mondial in 1957, Ferrari 246 la al carui volan, Mike Hawtorn obtine titlul de campion mondial in 1958, Ferrari 156 pe pilotat de Phil Hill care a devenit campion mondial in 1961, Ferrari 312 T5 cu care Gilles Villeneuve a concurat în 1980. Din aceasi categorie merita amintite si exemplare extrem de rare precum: Aquila Italiana 25/30HP din 1912, revolutionarul Monaco-Trossi din 1935 echipat cu motor cu 16 cilindri avand transmisie pe rotile din fata, Cisitalia 202 SMM Spider pe care a concurat Tazio Nuvolari si a castigat cursa Mille Miglia din 1947, Nibbio II echipat cu un motor Moto Guzzi si caroserie aerodinamica semnata Ghia cu care au fost inregistrate recorduri de viteza la clasa sa pe circuitul de la Monza intre anii 1956 – 1958 sau un Dragster din 1965.

Alaturi de acestea stau la loc de cinste si modele populare de succes din anii ’20 – ’60 precum: Ford T, Austin Seven, Fiat Topolino, Volkswagen Kaffer, Fiat 500, Citroen 2CV, Fiat 600 sau Trabant 601 care au motorizat tarile de origine si nu numai fiind fabricate in milioane de exemplare.

La muzeul italian sunt expuse inclusiv  prototipuri spectaculoase experimentale, dintre acestea merita amintite: Halley Maggiora – 1985, L’Auto di Solo – 1997, Modello di Ricerca Giugiaro – 2007, Falcon – 2007 sau Clipper Giugiaro – 2014.

O fascinanta incursiune in evolutia propulsiei de la primele motorizari cu abur pana la cele moderne din zilele noastre, a sasiurilor, cutiilor de viteze, jantelor si radiatoarelor este de asemenea de mare interes.

Muzeul Automobilului are o bibliotecă, o librărie, dar şi un centru de documentare, unde se regăsesc cele mai importante colecţii europene cu privire la istoria automobilelor, documente istorice, fotografii (cca 25.000 dintre care 9.000 disponibile online), broşuri, machete de automobile, precum şi multe alte lucruri şi obiecte legate de istoria automobilului. Biblioteca are aproximativ 6.000 de volume, unele dintre ele foarte rare şi multe deţinute exclusiv, despre istoria locomoţiei, producătorii auto din întreaga lume, cursele auto de la începutul secolului al XX-lea, evoluţia tehnicii, precum şi cataloage, anuare şi publicaţii dintre cele mai interesante. Există, de asemenea, o colecţie preţioasă de cărţi vechi, douăzeci dintre ele datează din secolul al XVI-lea.

La subsolul Muzeului Automobilului a fost amenajat un spatiu pe o suprafață de aproximativ 2.000 mp bine structurat unde se gasesc alte 70 de automobile clasice in stare de conservare aranjate in ordine cronologica, lista lor putand fi consultata pe site-ul muzeului. In acest spațiu, automobilele pot fi menținute, restaurate, conservate dar și studiate. Acest spatiu care a fost denumit Open Garage nu este inca deschis publicului dar se poate vizita cu programare. Open Garage dispune inclusiv de un atelier de restaurare si o scoala de restauratori auto multumita cărora se pot angaja din punct de vedere operațional profesioniștii din sectorul de automobile clasice, artizani și experți care vor susține tinerii studenți, în scopul de a promova un transfer de competențe între generații.

O sectiune foarte interesanta este cea dedicata design-ului auto. In cateva decenii s-au văzut progrese cu adevărat uimitoare din punct de vedere tehnologic. Formele si tendintele care au alimentat inspirația designerilor auto scoliti in Italia in special in regiunea Piemont demonstreaza ca scoala italiană este încă astazi recunoscuta ca lider în design-ul auto. Aici sunt prezentati inclusiv designeri auto de top din zilele noastre care vorbesc din experiența lor: Chris Bangle, Aldo Brovarone, Walter De Silva, Leonardo Fioravanti, Marcello Gandini, Fabrizio Giugiaro, Giorgetto Giugiaro, Flavio Manzoni, Paolo Pininfarina, Mike Robinson, Tom Tjaarda si Andrea Zagato.

Muzeul rămâne cel mai atractiv obiectiv turistic din acest oraş si ne propune, la un tarif de 12 Euro, o călătorie cronologică prin istoria automobilului de la origini până în prezent, marcând momente cheie, de la nașterea sa ca o necesitate a dezvoltării societății, până la transformarea într-un adevărat cult, în zilele noastre.

Text & Foto: Auto Retro Passion

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s