MOTORUL AUDI CU 5 CILINDRI ÎMPLINEȘTE 40 DE ANI

In anul 1976, Audi a prezentat motorul cu 5 cilindri în linie de 2.1L, care reprezenta cartea de vizită pentru a doua generație a modelului de clasa superioara Audi 100. De atunci, dezvoltarea motorului în configurația cu 5 cilindri a continuat până în zilele noastre. În anii ’80, combinat cu tracțiunea integrală pe modelul Audi Quattro, acest propulsor a obținut numeroase succese în competiții iar în anii ’90, cu versiunile S și în special, RS2, a inițiat modelele familiale sedan și beak sportive din gama Audi. Abandonat la sfârșitul anilor ’90, propulsorul cu 5 cilindri a revenit pe modelele Audi în 2009.

Prima generație a modelului de clasă superioară Audi 100, a fost prezentat în noiembrie 1968 și a trasat obiectivul de-a lungul căruia s-a dezvoltat „conștiința de brand”, a constructorului Audi: acuratețea proiectului, inovația, finisajele excelente și construcția de calitate. Dezvoltat pe o platformă denumită C1, primul Audi 100 avea montat un motor cu 4 cilindri de 1.8L care furniza 100 CP (de aici și numele de Audi 100), care ulterior a fost dezvoltat în diferite versiuni, dezvoltând puteri diferite. A rămas în producție până în 1976, când a fost lansată o nouă generație cunoscută sub denumirea C2.

În comparație cu predecesorul său, noul Audi 100 C2 lansat în august 1976 a oferit un salt generos din punct de vedere al calității și siguranței, îmbunătățind astfel imaginea față de principalii competitori premium de pe piața auto. Pentru a atinge acest obiectiv, nu a fost chiar ușor din punct de vedere tehnic și al performanțelor pentru că cele două propulsoare disponibile cu 4 cilindri de 1.6L(85 CP) și 2 L(115 CP) prezente și pe generația anterioară nu dispuneau de caracteristici tehnice și performanțe adecvate imaginii clasei superioare. Astfel, după debutul versiunilor LS și GLS, inginerii germani au dezvoltat în scurt timp un propulsor cu o nouă arhitectură cu 5 cilindri în linie, capacitatea de 2144 cmc care furniza 136CP și era alimentat cu injectie mecanica Bosch K-Jetronic. Asociat cu o cutie de viteze manuală cu 5 trepte oferită in standard sau de una automată în 3 trepte opțional, motorul permitea o viteză maximă de 185 – 190 km/h în timp ce accelerația  0-100 km/h era posibilă în 9.5-11.4 sec.. Noul motor cu 5 cilindri a fost introdus în producție în octombrie 1976 iar în mod oficial a debutat la comercializare în martie 1977, versiunea fiind denumită Audi 100 5E.

Succesivele evoluții ale motorului cu 5 cilindri nu au întârziat să apară, acestea imbogațind astfel oferta pentru potențialii clienți. Astfel, au fost lansate în octombrie 1978, versiunea Audi 100 D5 dotat cu un nou motor diesel cu 5 cilindri de 2L(70 CP) și în noiembrie 1979, modelul de top în gamă Audi 200 5T dotat cu motor turbo de 2.1L(170 CP). Modelul 200 a rămas în producție până în 1990 (a doua generație fiind lansată în 1983), fiind disponibil în varianta sedan sau Avant, cu tracțiune pe puntea fața sau tracțiune integrală. Pe lângă acestea, în august 1980 își face debutul la comercializare pe modelul 100 o nouă motorizare pe benzină cu 5 cilindri de 1.9L(100CP). Aceeasi motorizare dar cu o putere majorată la 115CP a fost oferită și pe modelul Audi Coupe lansat în octombrie 1980 și un an mai târziu pe modelul Audi 80.

Dezvoltat din 1977, sistemul de tracțiune integrală permanentă Quattro a debutat în 1980 pe modelul sport Quattro, constructorul din Ingolstadt  dorind in acest fel să exploateze potențialul acestei noi soluții tehnologice în competiții (de fapt, din 1979, FIA a decis să admită în campionatul mondial de raliuri tracțiunea integrală). Prezentat la Geneva Motor Show în 1980, Audi Quattro a fost dezvoltat pe baza modelului Audi 80 și dispunea de o caroserie tip coupe „fastback” cu un stil original semnat de Martin Smith. Tracțiunea integrală beneficia de 3 diferențiale iar propulsorul care echipa modelul era cel cu 5 cilindri de 2.1L. Grație alimentarii cu injectie Bosch K-Jetronic și supaalimentării cu turbocompresor KKK-K26 cu intercooler, puterea maximă dezvoltată era de 200 CP și permitea performanțe ridicate: viteza maximă 220 km/h și acc. 0-100 km/h în 7.1 sec.

Din punct de vedere comercial, succesul sportiv din 1982 în care Audi a câștigat titlul la constructori ăn campionatul mondial de raliuri, nu a ajutat de la început, din moment ce vânzările au început să crească doar din 1983 când Hannu Mikkola a caștigat titlul la piloți în Campionatul Mondial de Raliuri.

În noiembrie 1982 este lansată versiunea 80 Quattro echipată cu motorul pe benzina cu 5 cilindri de 2.1L(136CP) și care dispunea de transmisie integrală permanentă.

În 1984 este lansat modelul Sport Quattro care a fost dezvoltat special pentru competitii si beneficia de un ampatament scurtat, dotari specifice la interior în timp ce puterea motorului turbo de 2.1L dezvolta in acest caz 306CP permițând performanțe demne de un supercar: viteza maximă 250 km/h iar acc. 0-100 km/h în 4.9 sec. Audi Sport Quattro a fost fabricat în serie limitată de 220 de unitați pentru omologarea in grupa B – FIA a campionatului mondial de raliuri. Audi Sport Quattro și-a făcut debutul în competții în penultima cursă a sezonului 1984, Raliul Coastei de Fildeș, motorul dezvolta în acest caz 450 CP. În celelalte unsprezece etape pilotul Stig Blomqvist a concurat cu precedenta variantă Audi Quattro A2 al carui motor furniza doar 360 CP,  dar la sfârșitul sezonului din 1984, Audi si-a adjudecat titlul de campioană mondială atât la constructori cât și la piloți.

După ce s-a retras în 1986 din campionatul mondial de raliuri, Audi a continuat să-și exercite influența în categoria sport cu propulsorul său turbo cu 5 cilindri. În 1987, celebrul pilot german de raliuri Walter Rohrl a câștigat cursa de la Pike’s Peak cu un Audi Sport Quattro S1(E2 ) de 600CP doborând cu 22 secunde recordul precedent al cursei. Intre anii 1982 –1987 au fost obținute 6 victorii consecutive cu Audi Quattro la Pike’s Peak.

În mai 1987, odată cu lansarea celei de a doua generția Audi 90 își face debutul o nouă motorizare cu 5 cilindri pe benzină de 2.3L(136CP). Aceeași motorizare avand distribuție cu două supape pe cilindru (136CP) sau patru supape pe cilindru(170CP) a echipat și a doua generație Audi Coupe lansată în octombrie 1988.

În 1989, Audi își face debutul în campionatul american IMSA GTO cu modelul 90. În acest caz, propulsorul cu 5 cilindri de 2.2L grație unor ample imbunătățiri reușea să dezvolte peste 700CP. Un motor similar a fost, de asemenea, utilizat pentru varianta 200 Quattro Trans Am care reușea să dezvolte 650 CP, a stabilit un excelent record de viteză pe pista de la Talladega cu aproape 333 km/ h.

La  Frankfurt Motor Show din 1989, pe noua versiune lansată Audi 100 2.5TDI și-a facut debutul un inovator propulsor turbo diesel cu 5 cilindri de 2.5L(120 CP) care beneficia de injecție directă controlată electronic, sistemul fiind denumit pompă-duză. În ceea ce privește „benzina”, Audi a continuat dezvoltarea motorului în configurația cu 5 cilindri, prezentând în anii 1990 și 1991 în gama sa de modele noi versiuni sportive: Coupe S2 și 100 S4, ambele dotate cu acelasi propulsor turbo de 2.2L(220CP) avand distributie cu 4 supape pe cilindru și care permitea performanțe de top: viteză maximă de 235-248 km/h și accelerație 0-100 km/h in 6.1-7.1 sec. În 1993, odată cu lansarea versiunii sportive 80 S2, acest motor a benficiat de un upgrade de putere(230 CP) și de o distribuție cu 5 supape pe cilindru. Același propulsor echipa în continuare și versiunile sportive Coupe S2 și 100 S4.

În primăvara anului 1994 demarează comercializarea versiunii supersport Audi 80 RS2 Avant fabricată în serie limitată de 306 de unitați. Dezvoltat în colaborare cu constructorul Porsche, Audi 80 RS2 Avant avea echipat motorul cu 5 cilindri în linie de 2.2L turbo având distribuție cu 4 supape pe cilindru și alimentare cu injectie electronica Bosch multipunct. Mulțumită unor imbunătățiri aduse de inginerii de la Stuttgart, motorul dezvolta 315CP și permitea performanțe demne de un supercar: viteza maxima 262 km/h și acc. 0-100 km/h în 5.4 sec. Transmisia era integrală permanentă și era asociată cu o cutie de viteze manuală cu 6 trepte. 5 cilindri a stabilit un record de excelență va dota RS2 monstruos dezvoltat in colaborare cu Porsche: pompat în mod corespunzător de către inginerii de la Stuttgart, taxa a ajuns la 315 CP a puterii și a început saga Audi RS.

In anii ’90 a continuat comercializarea modelelor din gama Audi echipate cu motoare cu 5 cilindri atât pe benzină cât și turbo diesel, cele mai cunoscute și apreciate fiind versiunile A6 2.5 TDI și S6 2.2 lansate in iulie 1994 și comercializate până în aprilie 1997 când a fost lansată a doua generație A6 și stopată producția propulsoarelor cu 5 cilindri.

Anul 2009 aduce revenirea motorizării cu 5 cilindri pe modelele din gama Audi. Primul model dotat cu un propulsor în această configurație fiind modelul sport TT cu versiunea sportvă RS. Îm acest caz motorul pe benzină avea capacitatea de 2.5L, supaalimentare cu turbocompresor, alimentare cu injecție directă de benzină și dezvolta 340 CP. Asociat cu o cutie de viteze manuală cu 6 trepte sau de una secvențiala S tronic cu 7 trepte, motorul permitea o acc. 0-100 km/h in 4.3 – 4.7 sec. în timp ce viteza maxima era limitată electronic la 250 km/h. Același propulsor a echipat începând din septembrie 2011 și versiunea sportiva RS3 a modelului compact A3. Gama celor mai sportive versiuni de la Audi din zilele noastre poate încă conta pe prestigiul configurției propulsorului cu 5 cilindri cu puteri respectabile ce depașesc lejer 300CP în cazul versiunilor Q3 RS și TT RS.

Foto: Audi

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s