REGINA RALIURILOR SERBEAZĂ 30 DE ANI

Cu modelul Delta lansat cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt din 1979, constructorul italian Lancia își făcea debutul in clasa compactă. Desenată de Giorgetto Giugiaro, cel care desenase anterior modele de succes precum: Alfa Romeo Alfasud, Volkswagen Passat, Golf şi Scirocco, sau exclusive ca: Lotus Esprit, Audi 80 şi Alfa Romeo Alfetta GTV, atractiva Lancie Delta debuta la comercializare în toamna anului 1979 şi datorită numeroaselor calități precum: unele inovații tehnice (suspensie spate independentă, bare de protecție realizate din fibră de sticlă și poliester, ștergătoare de parbriz cu 3 viteze, volan reglabil pe înălțime), finisarea de calitate, confortul la rulare și dotările de înalt nivel reușea să câștige în 1980, titlul de Maşina Anului în Europa. Lansată ca un hatchback avănd caroserie cu 5 uși și 5 locuri,  motorizări de 1.3L (75CP) şi 1.5L (85CP), transmisie faţă, motor transversal și suspensie spate independentă de concepție nouă, Delta avea să devină foarte repede un reper în clasa compactă și în motorsport.

La Salonul Auto de la Torino din 1982, Lancia prezintă sub formă de prototip versiunea sportivă Delta Turbo 4×4 cu transmisie integrală, iar la ediția din 1983 a Salonului Auto de la Frankfurt este lansată versiunea sportvă Delta HF Turbo echipată cu un motor de 1.6L(130 CP) supraalimentat cu turbocompresor, sistem de frânare cu discuri și direcție servoasistată. Performanțe: viteză maximă 195 km/h și accelerașie 0-100 km/h în 8.7 secunde.

La Salonul Auto de la Torino din 1986 odată cu prezentarea celui de al doilea facelift a modelului Delta, producătorul Lancia a prezentat o nouă versiune sportivă denumită Delta HF 4WD. Noua versiune Delta HF 4WD beneficia în standard de transmisie integrală permanentă care dispunea de 3 diferențiale și care permitea caracteristici de rulare excelente. Un angrenaj planetar transfera cuplul asimetric: 56 la sută din forța motrice era distribuită pe puntea față iar 44 la sută la roțile din spate. Grație supraalimentării cu turbocompresor Garrett T3 și alimentării cu injecție electronică Weber, motorul de 2L reușea să dezvolte 165 CP la 5250 rpm permițând un sprint de la 0 la 100 km/h în 7.8 secunde și o viteză maximă de 208 km/h. Sistemul de frânare era dotat cu discuri, cele din față fiind ventilate iar direcția servoasistată. Delta HF 4WD se deosebea la exterior prin partea frontală cu 4 faruri rotunde și proiectoarele suplimentare, jantele din aliaj cu design elaborat și prin evacuarea dublă iar la interior prin planșa de bord cu instrumente suplimentare și volanul sport îmbrăcat în piele. Printre dotările standard se înumărau: geamurile față acționate electric, închiderea centralizată a portierelor, retrovizoarele exterioare cu reglaj din interior, volanul reglabil, radio-casetofonul, geamurile cu tentă fumurie și check control-ul. Comercializarea Lanciei Delta HF 4WD a demarat în toamna anului 1986 iar debutul în Campionatul Mondial de Raliuri la Grupa A s-a petrecut în 1987.

Impreună cu inginerii de la Abarth a fost dezvoltată varianta Delta HF 4WD Grupa A (SE Abarth 043) pentru Grupa A a Campionatul Mondial de Raliuri. Motorul aceastei variante dezvolta 258 CP la 6250 rpm, contribuind cu succes la primele victorii și câștigarea  Campionatului Mondial de Raliuri la constructori și la piloți chiar de la ediția de debut din 1987.

În toamna anului 1987 la Salonul Auto de la Frankfurt este lansată versiunea îmbunătățită HF Integrale care împreună cu evoluțiile acesteia lansate în 1989 și 1991 a câştigat campionatul mondial de raliuri la constructori între anii 1988 şi 1992 şi titlul la piloţi în anii 1988, 1989 și 1991. Cu aceste titluri câștigate și cele 46 de victorii din 66 de participari la etapele din Campionatul Mondial de Raliuri între anii 1987- 1992, Lancia Delta 4WD, HF Integrale este considerat cel mai de succes automobil de raliu care a concurat vreodată.

La fel de celebrii au fost și piloți precum: Juha Kankkunen, Miki Biasion, Didier Auriol, Markku Alen, Jorge Recalde care au concurat pentru echipele Lancia, obținând numeroase victorii și titluri în Campionatul Mondial de Raliuri la Grupa A și N sau Fabrizio Tabaton, Piero Liatti, Robert Droogmans, Cesar Baroni, Yves Loubet care au câștigat titluri în Campionatul European de Raliuri dar și numeroase curse individuale.

În afară de cele 5000 de exemplare realizate în vederea omologarii în Grupa A conform cerințelor FIA pentru a putea concura în Campionatul Mondial de Raliuri, între 1986 si 1994 au fost fabricate alte peste de 42.000 de exemplare Delta HF au fost fabricate din toate seriile și versiuni speciale.

Foto: Lancia; Arhivă

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s