REPERE OFF ROAD LEGENDARE

Pentru a cunoaște trecutul automobilelor de teren, mai jos vă prezentăm câteva repere din istoria modelelor off road care au contribuit la dezvoltarea acestui fenomen, făcând trecerea de la automobilul utilitar la cel multifuncțional.

În 1940, SUA prin Pentagon pregatea meticulos contactul cu forțele Axei. S-a descoperit astfel nevoia unui vehicul mic, usor, rapid și capabil să ruleze pe orice tip de teren, pentru a transporta rapid un numar redus de soldați în interiorul zonelor de conflict. Astfel oficialii de la Pentagon au demarat un concurs, în care invitau producatorii auto să concureze pentru un contract. Cerintele Pentagonului erau foarte precise: tracțiune integrală, 3 locuri, ampatament și ecartament de maxim 200, respectiv 118cm, parbriz rabatabil, motor de 60 CP și greutatea maximă de 590kg. Doar 3 producatori s-au înscris în competițieː Bantam, Willys–Overland și Ford, dar numai primul a fost selectat să înceapă producția prototipului. În iulie 1941, Pentagonul a ales un singur producător pentru onorarea noii comenzi de 16.000 de exemplare. Caștigătorul contractului a fost de data aceasta Willys, datorită motorului mai puternic de 2.2L(60CP), modelul având indicativul oficial GPW. Transmisia era integrală nepermanentă asociată o cutie de viteze cu 4 trepte(doar a III-a si a IV-a erau sicronizate) plus o cutie de transfer cu două trepte. Suspensia față/spate era cu axa rigidă și arcuri lamelare iar sistemul de frânare era prevazut cu tamburi. Pentru că Willys nu a facut față cererii, Ford a fost solicitat pentru producția sub licență. Până la sfarșitul razboiului, Willys a produs 363.000 de unități iar Ford in jur de 280.000. Producția variantei civile Willys CJ a demarat în 1945 fiind fabricată până în 1986 in diferite serii.

Lansarea oficială a primului model off-road european denumit Land Rover a avut loc la Salonul Auto de la Amsterdam din 1948 unde s-au primit câteva sute de comenzi ferme, primele comenzi fiind onorate în luna iulie in același an. Prețul pentru versiunea de baza cu caroserie „deschisă” realizată din aluminiu era de 490 lire sterline, clienții putând opta contra unei sume suplimentare pentru versiuni cu acoperis textil sau metalic dotate cu portiere. Motorul oferit era de 1.6L (50CP), transmisia era integrală nepermanentă fiind asigurată de o cutie de viteze cu 4 trepte(doar a III-a si a IV-a erau sicronizate) plus o cutie de transfer cu 2 trepte. Suspensia fațî/spate era cu axa rigida, arcuri lamelare și amortizoare hidraulice. Sistemul de frănare era prevazut cu tamburi iar direcția de tip cu recirculare de bile. Din 1984 off-road-ul britanic a fost oferit inclusiv cu o motorizare diesel, suspensie dotată cu arcuri elicoidale și direcție servoasistată opțional. Datorită calitaților sale precum: capacitățile foarte bune pentru rularea pe teren accidentat, șasiului robust, versatilității și motorizărilor performante modelul britanic a înregistrat un mare succes comercial fiind fabricat in mai multe serii până anul trecut.

Povestea primului model off-road japonez Toyota Land Cruiser a început în luna ianuarie a anului 1951 odata cu apariţia prototipului BJ. Acesta a apărut din dorinţa japonezilor de a crea vehicule militare de teren. Comparativ cu Jeep-ul american, Land Cruiser dispunea de un motor cu 6 cilindri de 3.4 L care dezvolta o putere de 85CP şi un cuplu de 215 Nm. In 1953 apare modelul BJ40 cunoscut sub denumirea Land Cruiser și care a fost fabricat in numeroase serii și variante de caroserie până în 1984 când a fost înlocuit de modelul BJ70. Odată cu apariţia acestuia, suspensia cu lamele a fost înlocuită de cea cu arcuri elicoidale. De la lansare şi până astăzi, modelul japonez a cunoscut un succes comercial imens în întreaga lume mulţumită fiabilitații, versatilitații și a numeroaselor variante de caroserie și motorizari, acesta fiind fabricat sub licență în numeroase țări de pe toate continentele.

Jeep Wagoneer a fost lansat în 1962 și este considerat de majoritatea specialiștilor primul model off-road de lux. Caroseria cu 5 uși spațioasă, portbagajul cu un volum mare, finisarea și dotarile pretențioase pentru acea perioadă precum direcția servoasistată și transmisia automată erau atuurile principale care au contribuit la succesul comercial al modelului off-road american, acesta fiind fabricat în mai multe serii până în anul 1991. La debutul comercializării, modelul Wagoneer a beneficiat de o motorizare pe benzină cu 6 cilindri de 3.8L(140CP) care dispunea de soluții tehnice avansate precum distribuția cu ax cu came în chiulasă. Pasionații și colecționarii apreciază acest model pentru stilul retro și confortul oferit.

Lansarea Range Rover –ului în mai 1970 a fost considerat un succes decisiv și considerat de către specialiști ca primul model veritabil de automobil multifuncțional. Range Rover era disponibil în varaianta de caroserie de tip break cu 3 uși și 5 locuri si prezenta o serie de noutați tehnice pentru un model off-road: motor V8 de 3.5L(135CP) din aluminiu, transmisie integrală permanentă, șasiu din elemente de aluminiu, suspensii cu arcuri elicoidale, și sistem de frânare servoasistat prevazut cu discuri. În 1981 gama Range Rover a fost completată cu o varianta in 5 uși iar o transmisie automată în 3 trepte a fost propusă opțional.. În 1986, off-roader-ul britanic le-a oferit clienților posibilitatea de a opta și pentru o motorizare diesel iar trei ani mai târziu să devină primul 4×4 dotat cu sistem de antiblocare a frânelor (ABS). O altă premieră adusa de prima generație a modelului Range Rover în segmentul său a venit odata cu anul 1992, atunci când a fost introdusa suspensia pneumatica.

Prima apariţie a modelului românesc off-road ARO 24 a avut loc la EREN (Expoziţia Realizărilor Economiei Naţionale) din Bucureşti în 1969 în timp ce producția a demarat în 1972. Mulțumită suspensiei față independente (o premieră pentru un model off-road) și ampatamentului scurt, modelul românesc oferea un confort bun pe drumuri asfaltate şi caracteristici foarte bune pentru rularea pe teren accidentat în timp ce postul de conducere a fost atent studiat din punct de vedere ergonomic. Prima variantă s-a numit 240 (cabrio cu două uşi, două locuri și acoperiș textil) şi era dotată cu un motor pe benzină de 2.5L(83 CP) și frâne cu tamburi la toate roţile. Ulterior s-au adăugat în gamă variantele 241(cabrio cu 4 uşi și acoperiș textil), 242 (cabrio cu două uși, 5 locuri și acoperiș textil), 243(break cu 3 uși și 6 locuri), 244(break cu 5 uși și 5 locuri) și 320(pick-up utilitar) precum și propulsoare diesel de 2.7 și 3.2L. La comanda lui Nicolae Ceaușescu au fost realizate 6 exemplare tip limuzină care a fost denumită 304 și echipată cu numeroase dotări de lux. Datorită numeroaselor calitați modelul românesc a fost fabricat sub licență în țări ca Portugalia și Spania sub denumirea de Portaro și respectiv Hisparo.

Lada Niva (cuvânt care înseamnă „câmp” în limba rusă) a fost lansată în februarie 1976 și beneficia de soluții tehnice avansate aplicate pe un model off-road precum: caroseria autoportantă de dimensiuni compacte, suspensia fața independentă și nu în ultimul rând transmisia integrală permanentă. Transmisia era asigurată de o cutie de viteze manuală în 4 trepte iar sistemul de frânare era servoasistat prevazut cu discuri in față și tamburi în spate. Principalele calități ale modelului rusesc erau: capacitățile foarte bune de trecere in teren accidentat, prețul atractiv și performanțele bune ale motorului de 1.6L(80CP). Robustă, simplă şi cu costuri mici de întreținere, Lada Niva reprezintă o atracţie pentru pasionații de off-road.

Mercedes-Benz G-Wagen a fost prezentat presei pe data de 5 februarie 1979. Încă de la lansare, modelul a fost disponibil în cinci variante de caroserie iar clientii puteau alege dintre patru motorizari inclusiv diesel. Mercedes-Benz G-Klasse este fabricat în Austria în baza colaborarii dintre Daimler-Benz si Steyr-Daimler-Puch. Platforma tehnică a fost versatilă încă de la debut, modelul fiind folosit atât de armata germana cât si de Vatican pe post de Papa-mobil. Modelul a fost creat pentru a putea fi folosit în teren accidentat fără probleme, iar generația actuală pastrează aceste calitați intacte, fără a renunța la confortul pasagerilor indiferent de tipul de teren care se rulează. Principalele imbunătățiri aplicate de-a lungul timpului constau în adaptarea unei transmisii automate în 1981 și a unui sistem de tracțiune integrală permanentă în 1990. Deși a doua serie a fost lansata in 1989, design-ul a ramas in mare proporție neschimbat. De la debut şi până în zilele noastre, modelul german a cunoscut un mare succes comercial mulțumită introducerii în permanență a celor mai noi tehnologii necesare unui model off-road.

În 1980 este lansat modelul ARO 10, considerat de unii specialiști ca fiind primul model off-road modern de tip SUV. Dacă primele prototipuri ARO 10 beneficiau de suspensie independentă și frâne cu discuri pe ambele punți, varianta pentru producția de serie dispunea de suspensie spate cu axă rigidă și arcuri lamelare iar sistemul de frânare era prevăzut cu tamburi pe puntea spate. La debut ARO 10 a beneficiat de un motor pe benzina de 1.3L(54CP) și doua variante de caroserie break cu 3 uși și cabrio, ambele cu 5 locuri. Ulterior au fost lansate numeroase variante de caroserie şi motorizări inclusiv diesel. La sfârşitul anilor ’90 au fost lansate două noi variante din care una cu 5 uşi avand ampatament alungit şi una cabrio cu doua locuri denumită Spartana. Modelul românesc avea atuuri importante precum: spațiul interior generos, postul de conducere ergonomic, confortul la rulare și costurile mici de întreținere. ARO a fost asamblat și în Italia sub marca ACM, modelul fiind denumit Ischia – Ciemme și echipat exclusiv cu motorizari de origine Volkswagen de 1.6L pe benzină și turbo diesel.

La Salonul Auto de la Bruxelles din 1986 este lansat Laborghini LM 002 care era cel mai performant model off-road de serie cu o viteză maximă de 210 km/h și o acc. 0-100 km/h în  7.8 sec. având in același timp capacitați de trecere excepționale in off-road cu mult peste ce putea oferii orice alt model similar. Conceput inițial pentru armata americana, modelul LM 002 dispunea de o caroserie de tip pick-up cu 4 usi si 4 locuri realizată din panouri de aluminiu și montată pe un șasiu tubular. Motorul era un V12 pe benzină de 5.2L(450CP) iar transmisia integrală permanentă era asigurata de o cutie de viteze manuala cu 5 trepte. Suspensia era independentă(o premieră pentru un model off-road), sistemul de franare era servoasistat fiind prevazut cu discuri ventilate iar direcția servoasistată. Pentru varianta civila, modelul oferea un echipament luxos de dotari: aer condiționat, tapițerie din piele, geamuri acționate electric, instalație audio stereo, consola fata- spate, trapa electrica și pneuri run-flat. Până în anul 1993 au fost construite 328 de unități.

Foto : Producători; arhivă

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s