PORSCHE 597 JAGDWAGEN

La începutul anilor ˈ50  nu doar Jeep, Land Rover, Alfa Romeo și Toyota produceau modele off-road militare. Puțini știu că și Porsche a dezvoltat în acea perioadă un astfel de model care nu a reușit să facă furori precum modelele similare din zilele noastre. Modelul a fost dezvoltat ca prototip pentru armata germană după al Doilea Razboi Mondial dar nu a intrat în producția de serie pentru armată pentru că DKW Munga a fost aleasa în locul lui din motive economice.

La începutul anilor ˈ50, armata germană, care se afla în plină expansiune atunci, a solicitat din partea unor constructori auto realizarea un vehicul off-road care trebuia să fie fabricat în Germania, să dispună de  tracțiune integrală și să aibă o greutate de cel mult o tonă. Ofertele au sosit din partea constructorilorː Auto Union, Borgward și surprinzator de la Porsche care  nu dispunea de resursele financiare și capacitatea atât de mare de producție pentru armată. La fel de surprinzător a fost și faptul că Porsche a fost primul constructor care a prezentat un prim prototip în 1953.

Modelul Porsche a fost dezvoltat de Ferdinand Porsche și denumit 597  Jagdwagen (maşină pentru vânătoare). Acestea dispunea de o caroserie de tip cabrio soft-top fără portiere de gabarit compact (Lxlxhː 3.620 x 1.610 x 1.430m, ampatament 2.060m, masă 990 kg) având acoperiș textil și care oferea la interior 4 locuri. Dezvoltată în colaborare cu carosierul german Reutter & Co din Stuttgard, caroseria Porsche-ului 597  Jagdwagen avea un design inspirat din cel al Kubelwagen-ului de la Volkswagen, ceea ce nu este neapărat o supriză având în vedere că tot Ferdinand Porsche a conceput și modelul off-road militar Kubelwagen pentru armata germană din cel de al Doilea Război Mondial.

La fel ca și Kubelwagen-ul, Porsche-ul 597 Jagdwagen  dispunea de suspensii independente cu bare de torsiune pe ambele punți, pe partea din față fiind prevăzută o schemă cu brațe transversale duble suprapuse iar în spate  o schemă cu brațe oscilante, în timp ce sistemul de frânare era hidraulic și prevăzut cu tamburi. Motorul disponibil era de tip boxer cu racirea pe aer și era amplasat în compartimentul din spate, fiind identic cu cel utilizat de modelul sport Porsche 356. Acesta avea 4 cilindri, capacitate de 1.488 cmc, dezvolta 50CP la 4.000 rpm și un cuplu maxim de  105Nm la  2.400 rpm și era alimentat cu ajutorul unui carburator dublu corp Zenith. Motor era asociat cu o cutie de viteze manuală cu 5 rapoarte nesincronizate și permitea o viteză maximă de 100 km/h în timp ce transmisia era integrală nepermanentă, puntea față putând fi cuplată cu ajutorul unui reductor. Mulțumită unei gărzi la sol generoase de 25 cm, consolelor scurte şi ampatamentului scurt, modelul Porsche putea să urce pante cu o înclinație de până la 65 de grade.

De asemenea, Porsche-ul 597 Jagdwagen beneficia de un șasiu plat, ceea ce îi permitea să treacă cu ușurință peste zăpadă și noroi sau chiar să traverseze cursuri de apă.

Exemplarul de  Porsche-ul 597 Jagdwagen  pentru producția de serie a fost prezentat specialiștilor militari și publicului larg pe data de  19 ianuarie 1955, la o demonstrație a viitoarelor vehicule militare de tip off-road  la Bonn Hangelar, unde  a putut să-și demonstreze capabilitățile pe niște piste amenajate și pe terenuri accidentate improvizate în comparație cu modelele off-road competitoareː Auto Union – DKW Munga și Borgward  – Goliath Typ 31. Cele trei modele supuse la teste nu au convins pe deplin pe specialiștii militari, aceștia solicitând constructorilor să aducă unele îmbunătățiri.

În toamna anului 1955 la cea de a doua sesiune de teste  solicitate de specialștii militari germani,  modelul Porsche beneficia deja de unele îmbunătățiri, precumː sistemul electric care a fost  proiectat pentru viitoarea tensiune standard militară de 24 volți, motorul de 1.6 CP de 50 CP care dezvolta cu cuplu mai mare, cutia de viteze cu 5 trepte  sincronizate care dispunea inclusiv de o treaptă transversală scurtă și treapta de mers înapoi care au fost comutate printr-o manetă de schimbare și echiparea cu diferențial ZF complet automat pentru puntea spate. Un număr de 6 exemplare de preserie au fost testate în condiții dificile pe parcursul a circa 5.800 kilometri. Robustețea, simplitatea și posibilitățile bune de întreținere ale modelului Porsche au fost apreciate și atestate de specialiștii militari. În schimb, acesta a primit  unele critici la suspensii, cuplul insuficient la turații joase și medii și un interior prea mic, cu puține opțiuni de stocare. De asemenea au fost  aduse unele critici din punct de vedere al spațiului utilizabil și al capacității de încărcare, poziționarea rezervorului de combustibil (protecția la explozia minelor) și precizia direcției la atingerea vitezei maxime.

Porsche 597 Jagdwagen și  Borgward  – Goliath Typ 31 nu au fost comandate de către Bundeswehr pentru producția de mare serie, deoarece costurile de producție au fost prea mari pentru Porsche iar capacitățile de producție insuficiente și furnizerea la timp a exemplarelor comandate de armata germană precum și neasigurarea în permanență a stocului de piese de schimb necesare mentenanței. La reuniunea comună a ministerului apărării și a finanțelor din mai 1956, s-a decis să se realizeze comenzi diferențiate celor trei constructori. Astfel pentru  Auto Union – DKW Munga au fost comandate inițial un număr de 5.000 unități iar pentru Porsche 597 Jagdwagen și  Borgward  – Goliath Typ 31 câte 50 unități de fiecare.

Modelele off-road de la Porsche și Borgward  a fost comandate mai mult pentru a fi experimente, în timp ce Auto Union a dezvoltat modelul Munga inclusiv pentru exportul în țările vecine pentru forțele armate și a corespuns mai bine cerințelor Bundeswehr-ul.

Între anii 1955-1958, au fost construite un număr de aproximativ 100 unități de Porsche 597, dintre acestea un număr de 50 unități destinate armatei iar 49 de unități (de la numărul de șasiu  000101) au fost rezervate  pentru piața civilă. Dacă primele exemplare au avut inițial caroserii realizate de carosierul Reutter & Co, ulterior acestea au fost realizate de carosierul Karmann. Ultimul vehicul din stocurile Bundeswehr-ului a fost retras în vara anului 1972 și vândut pe 26 octombrie 1972. Din numărul total de exemplare construite, aproximativ 15 au rezistat până in zilele noastre.

Costurile de dezvoltare ale vehiculului s-au ridicat la aproximativ 1,8 milioane DM. În august 1959 au existat încă speranțe în cadrul companiei Porsche pentru a produce un model actualizat, bazat pe platforma 597, cu un șasiu consolidat, cu un ampatament extins la 2.400 m, care putea fi disponibil în cinci variante diferite de caroserie. Cu toate acestea, proiectul a fost anulat în cele din urmă, iar noul vehicul nu a văzut niciodată lumina zilei.

După cum probabil știți deja, Porsche-urile 597 Jagdwagen sunt acum extrem de căutate printre colecționari iar în acest sens vă spunem că un exemplar deținut de actorul american Jerry Seinfeld a fost vândut pentru suma de 330.000 dolari la o licitație care s-a desfășurat în toamna anului 2016 în Statele Unite.

Fotoː Auto Retro Passion; Bonhams; Arhivă

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s