PILOTUL JIM CLARK – O LEGENDA VIE

Pe data de 7 aprilie în acest an, s-au împlinit 50 de la tragicul accident suferit pe circuitul de la Hockenheim din Germania în urma căruia pilotul scoțian Jim Clark a decedat.

Considerat până în zilele noastre de către specialiști cel mai bun și talentat pilot de Formula 1 al tuturor timpurilor alături de alt pilot celebru, brazilianul Ayrton Senna și el la rândul lui decedat în 1994 în timpul cursei de Formula 1 de pe circuitul de la Imola(San Marino), scoțianul Jim Clark a câștigat două titluri de campion mondial la piloți în 1963 si 1965, a obținut 25 de victorii, 33 de pole position-uri, 28 de ″cel mai rapid tur″ și 32 de podiumuri din 72 de Grand Prix-uri disputate.

Născut la data de 4 mai 1936 la Kilmany(Scoția) într-o familie de fermieri fiind cel mai mic dintre cei cinci copii ai familiei Clark și având ca pasiune competitiile sportive cu motor încă din copilărie, Jim Clark și-a făcut debutul oficial pe 16 iunie 1956 la volanul unui model DKW la Crimond (Scoția). În 1958 concurează pentru echipa Border Reivers la volanul modelelor Jaguar D-Type și Porsche 356 în numeroase competiții locale unde obține un număr impresionant de 18 victorii.

După clasarea pe locul al doilea în 1958 la volanul unui Lotus Elite la clasa GT în cursa Brands Hatch și obținerea unei victorii la Bo’ness Hill Climb, inginerul și fondatorul firmei Lotus – Colin Chapman fiind impresionat de calitățile sale de pilot i-a propus pilotului scoțian propus să concureze pentru echipa sa Lotus Team în nou creata Formula Junior.

În martie 1960 are loc debutul lui Clark în Formula Junior cu un monopost Lotus Ford pe circuitul de la Goodwood unde obține o victorie importantă.care a concurat în Formula Junior În același an în luna iunie, Jim Clark își face debutul în Formula 1 în Gand Prix-ul Olandei concurând pe un monopost Lotus 18 iar prima victorie în Formula 1 este obținută în Grand Prix-ul Belgiei din 1962.

În sezonul competițional 1963, Clark concurează pentru Lotus Team pe modelul Lotus 25 reușind să câștige 7 din cele 10 curse ale sezonului acelui an. În urma acestor victorii, Jim Clark devine campion mondial la piloți iar Lotus campion mondial la constructori. Tot în 1963, pilotul scoțian participă la cursa de la Indianapolis 500 (S.U.A.) unde obține un excelent loc 2.

În anul 1965, la volanul monopostului Lotus 33, Jim Clark repetă performanța din 1963 cu același număr de victorii din tot atatea curse disputate reușind din nou să câștige titlul mondial la piloți și la constructori cu Lotus. În același an, scoțianul obține o importantă victorie în cursa de la Indianapolis 500 de această dată cu monopostul Lotus 38.

În 1967, după demararea parteneriatului dintre firmele Lotus și Ford-Cosworth este lansat modelul de competiții Lotus 49 echipat cu un motor Ford-Cosworth DFV V8 de 3L, considerat cel mai de succes motor din Formula 1 din acea perioadă. La volanul acestui model, Jim Clarck a câștigat în 1967 Grand Prix-urile din Marea Britanie, SUA si Mexic iar în 1968 cursa din Africa de Sud.

Pe 7 apr. 1968 Jim Clarck sufera un grav accident intr-o cursa de Formula 2 la volanul unui Lotus 48 pe circuitul de la Hockenheim (Germania), accident care s-a soldat cu decesul acestuia.

Jim Clark a rămas în memoria pasionaților sportului cu motor pentru rezultatele remarcabile obținute și abilitatea sa de a pilota și castiga cu orice fel de automobil de competiție sau de serie precum Ford Lotus Cortina cu care a caștigat în 1964 campionatul British Touring Car și Ford Galaxie cu a care a concurat în Indy Car si NASCAR pentru echipa Holman Moody. De asemenea, în 1966 pilotul scoțian a participat la “Royal Automobile Club Rally” al Marii Britanii cu un Lotus Cortina MKI, iar între anii 1959-1961 a concurat în cursa de 24h de la LeMans unde a obținut un loc 2 în 1959 pe clasă cu un Lotus Elite și un loc 3 la general în 1960 pe un Aston Martin DBR1.

Foto: Arhivă

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s