NIKI LAUDA, A 70-A ANIVERSARE A UNUI CAMPION EXTRAORDINAR

Pe data de 22 februarie, legendarul pilot de Formula 1 austriac Niki Lauda a aniversat 70 de ani. Cei 70 de ani se traduc prin triumfuri și dificultăți în combinație cu voința și forța de a se relansa și de a trăi viața ca pe o luptă care trebuie câștigată în fiecare zi.

Este ca și cum un regizor ar fi scris viața lui Niki Lauda cu mult timp înainte ca Ron Howard să decidă să-l studieze pentru a face un film, pentru că acești 70 de ani, chiar și în acea elită a piloților campioni, pot descrie acum o viață atât de intensă, tulbure și plină de emoții pe pistă și în afara acesteia.

Drumul său către succes a început destul de timpuriu. Astfel, Niki Lauda și-a făcut debutul în competițiile auto destul de tânar, cu toate că acesta provenea dintr-o familie de bancheri de multe generații și reprezentanți din elita vieneză conservatoare și care dorea pentru el un viitor  departe de circuitele auto.

Dar Niki este hotărât să-și urmeze visul din copilărie, luptându-se singur, fără vreun ajutor sau sprijin din partea familiei. La început de carieră, acesta concurează în unele curse naționale alături de un prieten cu un Mini special preparat, demonstrând un talent aparte. Aflându-se într-un mediu necunoscut și ostil, tânărul Niki lucrează din greu pentru a reuși să iasă din categoriile inferioare. După un prim impas, ascensiunea sa este rapidă. Într-o primă fază, nici el nu se gândea la ce carieră incredibilă urma să-l aștepte.

Cariera sa a fost una asemănătoare cu escaladarea vărfurilor muntoase de la vârful cel mai înalt al elitelor la infernul de la Nurburgring, și apoi din nou acolo sus alături de cei mai buni, când el ar fi putut pune capăt mai devreme carierei retrăgându-se în plină glorie.

În Formula 1 a debutat în 1971 pe circuitul de ″casă″ de la Osterreichring cu echipa March Engineering iar doi ani mai târziu concurează pentru echipa BRM.

În 1974 semnează un contract cu Ferrari unde și-a castigat repede respectul în echipa italiană care avea atunci ca oficiali pe Luca de Montezemolo și Mauro Forghieri  iar „boss-ul”  Enzo  la caracterizat ca fiind ” carismatic om pe care l-a întâlnit în viața lui”.

Anul 1975 aduce pentru Lauda câștigarea campionatului mondial la piloți și constructori cu Ferrari alături de celălat pilot al scuadrei italene elevețianul Clay Regazzoni iar în anul următor, când al doilea titlu mondial părea o formalitate după 5 victorii consecutive și în ciuda rivalității cu James Hunt, are loc teribilul accident de pe circuitul de l-a Nurburgring care îl va marca pe viață.

Pe circuitul german, monopostul lui Niki s-a transformat într-o ″bilă de foc″ în momentul când a lovit un parapet după doar două ture de la start iar primul pilot care s-a oprit din cursă pentru ai acorda primul ajutor a fost italianul Arturo Merzario. Pilotul austriac a suferit arsuri grave, iar căile respiratorii și plămânii i-au fost afectate.

După doar 42 de zile, Niki a sfidat sfaturile medicilor și ale apropiaților și a revenit în cockpit-ul monopostului Ferrari în Grand Prixul Italiei pentru a câștiga un nou titlu la piloți și constructori cu toate că, Enzo Ferrari îi găsise deja repede un înlocuitor în echipă prin argentinianul Carlos Reutemann.

În ultimă etapă a sezonului din 1976, Lauda a refuzat să intre pe circuitul din Japonia, într-o zi în care ploua torențial, ceea ce a facut ca rivalul James Hunt să treacă pe primul loc și să câștige titlul mondial la piloți în acel an.

La începutul sezonului din 1977, Niki acceptă faptul că Enzo Ferrari care nu mai avea încredere în el că va reuși să câștige un nou titlu, după teribilul accident de la Nurburgring și îi atribuie rolul de primul pilot al echipei lui Carlos Reutemann. Dar după câteva curse, Niki revine pe primul loc în clasament și câștigă un nou titlu mondial la piloți și la constructori pentru Ferrari cu două etape înainte de finalul sezonului competițional, devenind unul dintre cei mai mari piloți ai constructorului italian din intreaga istorie.

La finalul sezonului din 1979, austriacul decide să se retragă din Formula 1 după ce a concurat două sezoane pentru echipa Brabham Alfa Romeo condusă de Bernie Ecclestone, concentrându-se de acum pe compania sa aeriana Lauda Air.

Cu toate acestea, în 1982 pilotul austriac revine în Formula 1 la volanul monopostului McLaren, cucerind doi ani mai tăziu al treilea trofeu mondial la piloți și constructori, de aceasta data pentru echipa McLaren.

Niki Lauda este în prezent una dintre cele mai respectate voci din motorsport, rămanând și astăzi un oficial al celor de la AMG Mercedes Petronas, dar si analist TV de Formula 1.

Foto: Arhivă

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s