25 DE ANI FARA ZEUL FORMULEI 1, AYRTON SENNA

Pe data de 1 mai s-au împlinit 25 de ani de când marele pilot Brazilian de Formula 1, Ayrton Senna da Silva și-a pierdut viața, iar fanii Marelui Circ din întreaga lume și-au adus aminte cu siguranță de cel care este considerat cel mai talentat pilot din toate timpurile care a concurat în Formula 1.

Data de 1 mai 1994 a rămas întipărită în istorie, atunci când triplul campion mondial brazilian a decedat la vârsta de 34 de ani, după ce a suferit un teribil accident pe circuitul de la Imola(San marino – Italia). Până în acel moment, Ayrton Senna era comparat cu un zeu, pentru că mulțumită talentului său, reușea să obțină rezultate remarcabile chiar și când concura pe un monopost mai puțin performant.

Pe circuitul de la Imola în grand prix-ul satului San Marino desfășurat în data de 1 mai 1994, în turul cu numărul 7, pilotul brazilian, plecat din pole-position și aflat la volanul monopostului Williams-Renault FW16, pierde controlul înaintea virajului stânga denumit Tamburello, la o viteză de peste 300 km/h lovind zidul de protecție din beton cu o viteză de circa 200 km/h.

După accident, în urma cercetărilor, s-a constatat că accidentul s-ar fi produs ca urmare a unei defecțiuni la sistemul de direcție iar o bucată din suspensia față a monopostului, mai exact un pivot, i-a străpuns casca pilotului brazilian, acesta suferind o fractură de craniu, leziuni ale creierului și o rupture a arterei temporale. Transportat de urgență la spitalul din Bologna, medicii confirmau câteva ore mai târziu decesul pilotului brazilian.

În antrenamentele și calificările pentru grila de start, desfășurate cu o zi înaintea cursei, triplul campion mondial brazilian a constatat că după ultimele reglaje realizate de mecanicii echipei, monopostul său era mai puțin manevrabil.

În cariera sa de pilot de Formula 1 de zece ani, cea mai memorabilă secvență rămâne cea din grand prix-ul Monaco din 1984, când Ayrton Senna se afla la început de carieră la volanul unui monopost Toleman și plecat de pe poziția 13 de pe grila de start, a reușit după câteva tururi să se poziționeze chiar în spatele liderului cursei, Alain Prost, pe un circuit unde depășirile sunt foarte greu de realizat.

Alt moment extraordinar a fost semnalat în grand prix-ul Portugalei din 1985 desfășurat pe circuitul de la Estoril, când Ayrton Senna și-a demonstrat maiestria sa de pilot pe ploaie, câștigând acea cursă.

Pe lângă acestea mai merită amintite momentul în care pilotul brazilian îl depășește în ultimele tururi pe Nigel Mansell în grand prix-ului Monaco din 1992, câștigând primul loc pe podium în fața britanicului care dominase până în acel moment cursa precum și cel de la Donington Park(Marea Britanie), când brazilianul a reușit cel mai rapid tur deși trecuse anterior pe la boxe.

După debutul în 1984 pentru echipa Toleman, Ayrton Senna a mai concurat în 1985 pentru Lotus, în 1988 pentru McLaren iar în 1994 pentru Williams.

Miercuri 1 mai, circuitul Autodromo Enzo e Dino Ferrari de la Imola(San Marino) a găzduit evenimentul intitulat Ayrton Day care a avut ca tematică ″Ayrton Magico. L’anima oltre i limiti″ pentru al omagia pe pilotul brazilian și la care au participat un număr foarte mare de fani din întreaga lume.

Recorduri și cifre realizate de Ayrton Senna

-3 titluri de campion mondial la piloți (1988, 1990, 1991)

-prima victorie, Estoril – Portugalia 1985

-ultima victorie la Adelaide – Australia 1993

-41 de victorii

-80 de clasări pe podium în 162 de starturi

-65 de pole-position-uri

-de 19 ori cel mai rapid tur

-cele mai multe victorii după ce a fost lider într-un grand prix, 19

-cele mai multe pole-position consecutive, 8, record egalat de Michael Schumacher și Lewis Hamilton

-cele mai multe starturi de pe prima linie a grilei, 24

-cele mai multe victorii la același Grand Prix, 6 (Monaco)

-cele mai multe pole-position-uri la același grand prix, 8 (San Marino)

-cele mai multe clasări pe podium consecutive, 7 (Hungaroring), record egalat de Michael Schumacher

-cel mai mare procentaj al starturilor de pe prima linie a grilei într-un singur sezon, 100% (în 1989), record egalat ulterior de Alain Prost în 1993 și de Damon Hill în 1996

Foto: Motorsport Images; Picture Alliance; Arhivă

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s