Inginerul Hans Mezger care a făcut celebru brandul Porsche a decedat

 

Compania germană Porsche AG și lumea sportului cu motor se află în doliu după decesul legendarului inginer german Hans Mezger, survenit pe data de 10 iunie 2020, la venrabila vârstă de 90 de ani.

Hans Mezger a fost unul dintre cei mai importanți proiectanți din domeniul auto fiind practic inventatorul motorului boxer cu 6 cilindri răcit cu aer de pe modelul Porsche 911 și responsabil pentru proiectul modelului de competiții 917 și motorul său cu 12 cilindri. Autor al motorului „TAG Turbo” utilizat în Formula 1 în urmă cu peste trei decenii, Hans Mezger a direcționat dezvoltarea celor mai de succes modele de competiții și motoare Porsche. „Vestea morții sale reprezintă o pierdere foarte mare pentru noi toți, gândurile noastre merg către familia sa”, a declarat Michael Steiner, din cadrul Comitetului Executiv de Cercetare și Dezvoltare Porsche. „Mulțumim lui Hans Mezger pentru realizările extraordinare ale ingineriei în domeniul sportului în general și în special pentru Porsche. El este responsabil pentru principalele inovații care au făcut ca modelele noastre sport să fie de neuitat.”

Hans Mezger s-a născut la 18 noiembrie 1929 în Ottmarsheim, un sat mic, nu departe de Stuttgart. Hans era cel mai mic dintre cei cinci copii ai cuplului Mezger, o familie care conducea un han de țară, dar unde arta și cultura erau foarte importante. În copilărie, Hans avea o pasiune pentru zbor și avioane. După finalul celui de-al Dilea Război Mondial, Mezger și-a continuat studiile de limbă germană la Besigheim și apoi în Ludwigsburg. În 1946 a participat la prima sa cursă de mașini: „Cu aparatul meu de modă veche am imortalizat vechile mașini de curse de dinainte de război din Hockenheim”. La scurt timp după aceea, fascinat de lumea curselor, Mezger a decis să studieze inginerie mecanică la Universitatea Tehnică din Stuttgart iar în timpul studiilor a obținut un stagiu de 12 luni pentru a învăța diverse sarcini în industria auto: sudare, construcție de modele și câteva săptămâni, de asemenea, în turnăturile gri de fier și aluminiu. „În acea perioadă foloseam în deplasările mele o Lambretta, cea produsă sub licență de NSU. În afară de DKW-ul de 250 cmc al fratelui meu, Lambretta a fost primul și ultimul meu scuter. În 1960 mi-am cumpărat prima mașină, un Porsche 356 care nu se afla într-o stare prea bună. Doar câțiva ani mai târziu am revenit la vehiculele cu două roți, când la sfârșitul anilor ’70 am dezvoltat noi motoare pentru Harley-Davidson ” .

Aterizarea în Zuffenhausen. Germania a cunoscut o renaștere după război iar Hans Mezger a primit numeroase oferte de muncă imediat ce și-a încheiat studiile. „Au fost 28 în total dar Porsche nu s-a înumărat printre acestea. Am vrut să fac parte din acea companie pentru că Porsche 356 m-a inspirat. Așa că am aplicat și am obținând un interviu. Compania mi-a oferit un loc de muncă în departamentul de dezvoltare al motoarelor diesel. Până atunci, nici nu știam că Porsche s-a ocupat de astfel de lucruri și mi-am imaginat că lucrez pentru modele sport … au specificat cei de la Porsche în anunț iar la 1 octombrie 1956 m-au transferat la departamentul de calcul tehnic „, așa a început un parteneriat mare și foarte important între Mezger și compania din Zuffenhausen.

La scurt timp după aceea, în 1958, Hans și soția sa Helga s-au căsătorit și s-au mutat la Ludwigsburg unde au avut cei doi copii, Daniela și Oliver. Momentul de cotitură a venit atunci când Hans Mezger a început să lucreze la motorul „tip 547” cu patru axe cu came, devenind parte a primului proiect Porsche din Formula 1 în 1960. El a fost implicat în dezvoltarea motorului cu 8 cilindri de 1,5 litri „Typ 753 ”și șasiul care au fost montate pe modelul Porsche 804. „ Acest proiect pentru Formula 1 m-a învățat multe despre proiectarea camerelor de ardere, cu câteva concepte preluate și în proiectarea motorului boxer cu 6 cilindri pentru 901/911 ulterior.

Mezger și-a încununat visul: „Ferry Porsche, cu conducerea sa vizionară, calitățile sale umane și marea sa dăruire, au devenit modelul meu de referință. Am împărtășit din toată inima filozofia lui, la curse și la construirea celui mai bun model sport rutier. Acest lucru a avut un impact puternic și de durată atât asupra mea, cât și asupra activității mele pe toată perioada petrecută în companie”. Cariera sa strălucitoare era acum în curs și motorul       proiectului 901, care a dat naștere ulterior a modelului 911 a fost numit „ motorul Mezger”. În 1965, Hans Mezger a fost promovat în funcția de șef al departamentului de proiectare a modelelor de competiție dorit de Ferdinand Piëch.

Acest departament a devenit cheia principală pentru consacrarea definitivă al lui Porsche în sporturile cu motor. Anii ’60 a reprezentat o perioadă captivantă și fascinantă pentru Mezger după cum chiar mărturisește: „Uneori am lucrat și 24 de ore pe zi, ca în 1965 când am construit 901 Ollon-Villars Bergspyder în doar 24 de zile și la scurt timp după aceea și 910 Carrera 10″. Pentru Porsche 910 a fost necesar realizarea unui nou șasiu tubular, unei caroserii din fibră de sticlă și, între timp, a fost dezvoltată o nouă tehnologie pentru anvelopele din Formula 1, 910 reprezentând proiectul de bază pentru toate modelele de curse care au fost dezvoltate de Porsche în anii următori.

Era epocii Turbo. Chiar și pentru 917, Porsche s-a bazat în 1968 pe aceeași schemă de proiectare. Odată cu modelul 917, compania din Zuffenhausen a început să domine competițiile, câștigând cursa de 24 de ore de la Le Mans și campionatul mondial Sport Prototipuri în 1970 și 1971. În 1972 și 1973, modelele 917/10 și 917/30 s-au dovedit a fi competitive chiar și în cele mai sinuoase secțiuni ale seriei CanAm, datorită unei tehnologii de supraalimentare fără precedent dezvoltată de Porsche însăși care a exploatat gazele de evacuare. Pentru prima dată, turbocompresorul a dobândit o reactivitate de natură să permită utilizarea acestuia atât la modelele de competiție cât și la cele rutiere. O tehnologie care a făcut din Porsche un pionier în acest domeniu. Mezger și echipa sa din 1974 au transpus acest principiu pe iconicul model rutier 911 Turbo. Au urmat multe alte evoluții de succes pentru Porsche: de la cea de 24 de ore de la Le Mans, la cele din Campionatul Mondial Sport Prototip și până la cele din Formula Indy.

Cel mai spectaculos proiect a început în 1981, când Ron Dennis și echipa sa de Formula 1 McLaren căutau un motor turbo puternic pentru monoposturile sale. Alegerea lui Dennis a fost pentru Porsche care de pregătea de construirea unui motor complet nou. Pe lângă motor, Porsche a oferit asistență și în timpul curselor. Hans Mezger a fost mintea creatoare din spatele dezvoltării noului motor Turbo „TAG”, o unitate V6 de 1,5 litri, capabilă în evoluțiile sale să dezvolte peste 1000 CP. În 1984, acest motor a contribuit la obținerea de către Niki Lauda a titlului de campion mondial în acel an la piloți și constructori, succes repetat în 1985 la constructori. În 1986 a fost rândul lui Alain Prost să câștige titlul la piloți. McLaren Porsche condus de formidabilul TAG Turbo a câștigat un total de 25 de curse și două campionate mondiale la constructori în 1984 și 1985. „ A fost un succes răsunător, din punct de vedere sportiv și corporativ, ca pentru Porsche care a fost cel mai important contract de dezvoltare comandat de o companie externă „.

În numele colaborării sale cu Porsche, Hans Mezger a refuzat toate ofertele de la alți producători în timpul carierei sale. Până la sfârșit, el a rămas fidel pasiunii sale autentice pentru Porsche și pentru al său alb 911 Carrera 3.0 Grand Prix, un clasic minunat care are echipat motorul dezvoltat de el. Loialitatea și legătura sa cu Porsche nu s-au oprit niciodată, rămânând la dispoziția jurnaliștilor, tehnicienilor și simpli entuziaști pentru a împărtăși anecdote și curiozități despre brand. Muzeul Porsche a găzduit anul trecut o petrecere pentru aniversarea a 90 de ani, sărbătorită alături de familie, prieteni și foști coechipieri. Astfel se încheie viața extraordinară a lui Hans Mezger, un om care a reușit să-și transforme talentul în mari succese, dar și un model de urmat pentru dăruirea și capacitatea de a împărtăși o mare pasiune: cel mai puternic motor pentru care cu toții putem aspira.

Foto: Porsche; Arhivă

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s