Designerul Aldo Brovarone ne-a părăsit

Doliu în domeniul auto. Proiectantul și designerul italian de renume internațional Aldo Brovarone, a încetat din viață la data de 12 octombrie la venerabila vârstă de 94 ani.

Italianul, este realizatorul mai multor capodopere precum: Maserati A6G CS din 1953, Ferrari 375 America Speciale din 1955, Ferrari Dino Berlinetta Speciale din 1965 și Ferrari F40 din 1987, ultimul proiectat împreună cu Leonardo Fioravanti cu puțin timp înainte de pensionarea sa, în anul 1988. Puține s-au spus despre Brovarone, datorită confidențialității sale mari și faptului că, așa cum a spus el însuși: „În acei ani numele designerilor nu erau cunoscute, am fost angajați dar am lucrat și independent ca alții. Deși am fost tratați cu un respect mai mare, a existat, de asemenea și o mare concurență între noi ”.

Viața lui Aldo Brovarone este o poveste de sacrificiu, perseverență, talent și multă pasiune. Născut la Vigliano Biellese la 24 iunie 1926, Aldo Brovarone, care visa să devină pilot aeronautic, a fost trimis în Polonia în timpul celui de-al doilea război mondial și la sfârșitul conflictului, el a fost expatriat în Argentina. La Buenos Aires, întâlnirea cu fondatorul Cisitalia Piero Dusio, îi va schimba complet viața și totodată cariera. Acesta din urma va deschide Autoar în America de Sud, Automotores Argentinos, primul producător de automobile de pe acest continent.

Debutul său ca „designer de modă”, așa cum au fost definiți la acea vreme designeri aspiranți, a fost făcut în cadrul unei broșuri publicitare a modelului Autoar planificată pentru anul 1950, care prinde contur în trei exemplare pe baza schiței tânărului designer grafic italian. La întoarcerea sa în Italia, i s-a oferit un post în cadrul companiei Cisitalia care se afla în pragul falimentului. La scurt timp, Brovarone a fost chemat și angajat de către carosierul Pininfarina în anul 1954, unde a rămas ca designer și șef al biroului de stil timp de 35 de ani, lucrând mai întâi pentru fondatorul firmei Battista iar apoi pentru fiul acestuia Sergio Pininfarina.

De-a lungul unei cariere foarte îndelungate, Brovarone și-a legat numele și stilul inconfundabil de cei mai prestigioși producători auto italieni, de la Ferrari  cu modelele 250 Le Mans, 375 America Speciale proiectat pentru Giovanni Agnelli și Superfast II – la Alfa Romeo pentru care a stilizat liniile modelului Spider (Duetto) create împreună cu Franco Martinengo, care au rămas în producție timp de aproape treizeci de ani,  Giulia Coupe Speciale din 1965, conceptele 3500 Superflow și Eagle bazat pe Alfetta, prezentat la Salonul Auto de la Torino din 1975 în standul Pininfarina, fiind ultimul său proiect prezentat la un salon.

La categoria automobilelor de serie, designerul torinez și-a dat contribuția stilistică pentru Lancia Gamma Coupe, una dintre cele mai elegante modele Lancia din toate timpurile, și Peugeot 504. Un talent, cel al designului, pe care Brovarone l-a exprimat până la capăt, cu schițe care rămân în istoria culturii și designului auto. „Și cu un ultim gest de afecțiune și prietenie, în ciuda faptului că nu a reușit să proiecteze fără cusur așa cum a vrut mereu să facă, a realizat cele două schițe ale logo-ului al Raid Palermo Reggio Calabria Milano, cu desenele Fiat-ului Balilla, pentru a sărbători 40 de ani de la colecția mea; ultimele sale desene ” – a mărturisit colecționarul Corrado Lopresto, care a avut o relație consolidată de-a lungul anilor cu Aldo Brovarone.

În anul 1988, Aldo Brovarone s-a retras oficial, dar nu și-a abandonat pasiunea, continuând să colaboreze mai întâi cu Fioravanti, apoi cu Studiotorino și Stola. „Pentru noi este un stilist imens, un om de mare talent și de infinită bunătate și umilință sinceră ”. „Odată ce s-a retras, între 1996 și 2005 a creat în prietenie designul pentru diferite modele personalizate de Stola și Studiotorino, cum ar fi Fiat Dedica, Abarth Monotipo, Stola GTS și Ruf RK Spyder și Coupè „– a declarat Alfredo Stola. Același Alfredo Stola a mai dorit să menționeze că, și în ultima parte a vieții sale s-a dedicat cu generozitate tinerilor studenți de design și a continuat mereu să-și proiecteze faimoasele cărți poștale nu numai de mașini, ci și de avioane, cealaltă mare pasiune a sa. „Nu voi uita niciodată după-amiezele petrecute cu el acasă așezat la masa lui mică, a creat desenele mașinilor cu tehnica sa inconfundabilă de tempera, care va deveni apoi o realitate pentru familia noastră. Toată lumea îl numea Maestro ” a continuat același Alfredo Stola.

Foto: Producători; Arhivă

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s