Designerul Robert Opron a decedat

Robert Opron, unul dintre cei mai celebri designeri auto din Franța, ne-a părăsit la sfârșitul lunii martie, la venerabila vârsta de 89 de ani. Numele său este cunoscut mai presus de toate în rândul entuziaștilor, pentru că în anii în care și-a desfășurat activitatea ca responsabil pentru semnătura celor care au proiectat sau șef al studiourilor de design al unor importanți producători auto, aproape întotdeauna a rămas în umbră. Merită menționat faptul că, designerul francez este și autorul stilului automobilului din producția națională Oltcit.

Născut în anul 1932 în Amiens, un oraș situat între Paris și Calais, Robert Opron a fost o figură foarte importantă în istoria auto franceză și a lucrat în principal pentru două mărci prestigioase, Citroen și respectiv Renault. Pasionat de arhitectură, desen și sculptură, acesta a studiat la École des Beaux-Arts din capitala Franței. Robert Opron a debutat ca designer auto la Simca în 1958 pentru care a realizat conceptul Fulgrul, cunoscut ca automobilul viitorului și care a fost expus la Salonul Auto de la Geneva din 1959. Câțiva ani mai târziu, el s-a prezentat cu un dosar plin de desene la Flaminio Bertoni, șeful studiourilor de design de la Citroen și autor al designului pentru modelele Traction Avant, 2CV, HY, DS și Ami 6. Flaminio Bertoni a fost profund impresionat de ideile de stil propuse de francez iar câteva săptămâni mai târziu a fost angajat de Citroen pentru care a lucrat 13 ani până în 1975.

Rolul său în cadrul departamentului de design a luat o turnură neașteptată odată cu moartea lui Bertoni în anul 1964, când a preluat funcția acestuia. Cu toate acestea, multe dintre proiecte, au fost deja dezvoltate de către designerul italian iar Opron a trebuit să se limiteze la finalizarea lor, ca în cazul modelului Ami 6 Break dar și la încheierea proiectării unor soluții tehnice avansate precum cele patru faruri carenate ale modelului DS care aveau să fie implementate la finalul anului 1967. La scurt timp, designerul francez a avut ocazia să-și arate cu adevărat talentul începând cu modelul Ami 8 lansat în 1969 ca variantă restilizată a modelului Ami 6, modificând complet partea din spate în stil hatchback prin eliminarea profilului Z cu celebra și controversata lunetă inversată. Apoi s-a dedicat stilului revoluționarelor modele SM și GS, ambele prezentate în anul 1970, care i-au ocupat cea mai mare parte a timpului, chiar dincolo de orele oficiale de lucru, având în vedere legătura temporală strânsă dintre cele două lansări.

Într-un interviu acordat în 2002 în timpul participării sale la un eveniment promovat de CX Club Italia, el a reamintit: „Referitor la modelele GS, SM și CX nu am nimic de regretat, am realizat designul acestor modele foarte repede, atât de mult încât nu am avut timp să ne punem întrebări.” Modelul CX care a avut premiera la Salonul de la Paris în 1974, a fost ultimul său proiect major în cadrul mărcii Citroen, un model avangardist care a avut misiunea dificilă de a succede în gamă legendarului model DS. Designerul francez putem spune că a fost recompensat din plin pentru munca depusă de către presa de specialitate care a acordat râvnitul trofeu Car of the Year atât pentru GS, cât și pentru CX, în 1971 și, respectiv în 1975. Tot Opron a realizat și designul proiectului Project Y din anul 1974 materializat mai târziu în stilul Oltcit-ului Special/Club prezentat în 1981 și cunoscut în Europa Occidentală ca Citroen Axel.

La mijlocul anilor ’70, odată cu achiziția mărcii Citroen de către Peugeot care a dus la formarea noului grup PSA, Robert Opron a decis să părăsească brandul Double Chevron și să se angajeze la principalul său rival Renault, unde a rămas să lucreze pentru o perioadă de 11 ani.

Pentru Renault, primul proiect pe care la finalizat a fost restyling-ul modelului sport Renault  Alpin A310 în 1976, însă talentul său, s-a văzut cel mai bine în cazul coupe-ului Fuego din 1980, un model original până la exces care a contribuit foarte mult la revigorarea imaginii brandului Renault. De asemenea, el s-a dedicat stilului modelului compact Renault 9 cu caroserie în 3 volume lansat în 1981, care a câștigat premiul Car of the Year 1982, Renault-ului 11 (varianta hatchback al lui R9) care a debutat în 1983 și modelului din clasa superioară Renault 25 lansat în 1984. Ultimul său proiect pentru Renault a fost modelul Espace, monovolumul care a revoluționat conceptul de mașină de familie prin crearea unui nou segment care până atunci a fost aproape necunoscut.

În a doua jumătate ai anilor ’80, Robert Opron a început colaborarea cu grupul Fiat și, de asemenea, cu brandul Alfa Romeo. Din acea perioadă, cea mai cunoscută contribuție a avut-o  la stilul modelului sport Alfa SZ încă de la primele schițe elaborate de către carosierul Zagato. Mai târziu, designerul francez a oferit consultanță și altor branduri inclusiv lui Guy Ligier. După ce s-a retras din activitate, el a devenit unul dintre cei mai căutați oaspeți ai cluburilor auto retro fiind admirat de pasionații automobilelor istorice.

În anul 2002, cu ocazia aniversării sale de 70 de ani a fost organizată în Franța expoziția intitulată  “Opron 50 years of style” și unde au fost expuse multe dintre realizările sale. La un momentdat, francezul a fost întrebat dacă, pentru a proiecta designul unui automobil, a trebuit să încerce să realizeze o operă de artă sau ceva pur și simplu practic. Opron a răspuns: „Cu siguranță trebuie să te gândești la ceva practic, mai ales că, fostul mare director Pierre Bercot de la Citroen a repetat o frază care a reamintit bine acest concept, atunci când desenați ceva, întrebați-vă întotdeauna ce avantaj poate avea clientul”. Ca și curiozitate, Robert Opron a decedat la Antoniu, lângă Paris, unde și celebrul Flaminio Bertoni deceda în urmă cu 57 de ani.

Foto: Producători; Arhivă

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s