ÎNROLAREA PRIMULUI VOLKSWAGEN

Cu puțin timp înainte ca aramata americană din timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial să fie dotată cu legendarul model off road Jeep Willys iar cea rusă cu modelul GAZ-67, armata germană a avut in dotare modelul Volkswagen Kübelwagen Type 82. Destinat exclusiv armatei, Kübelwagen-ul era capabil să traverseze cele mai dificile trasee și chiar să ducă trupele peste cursuri de apă, în ciuda faptului că modelul german nu dispunea de tracțiune integrală.

În aprilie 1934 dictatorul german Adolf Hitler demera discuțiile cu celebrul inginer Ferdinand Porsche pentru realizarea unui automobil destinat armatei. După ce Ferdinand Porsche i-a  prezentat Fuhrerului în 1937, varianta finală a celebrului model Kaffer, primul model realizat de acesta la dorința lui Hitler, noul vehicul de teren pentru armata germană a prins rapid contur fiind dezvoltat pe platforma modelului Kaffer.

Un prim prototip a fost finalizat în ianuarie 1938, a fost denumit Type 62 și răspundea cerințelor lui Hitler: un vehicul compact, ușor, foarte ieftin, capabil să meargă pe orice fel de teren și in cele mai extreme condiții climatice. Deoarece conducerea armatei germane dorea o greutate toală cât mai scăzută, mai exact 950 de kilograme cu tot cu 4 soldați înarmați de razboi, ceea ce însemna ca vehiculul trebuia să nu depașească la gol 550 de kilograme, Ferdinand Porsche a apelat la carosierul german Trutz, specialiazat pe vehicule de armată, care l-a ajutat cu designul și proiectarea caroseriei.

În noiembrie 1938, primele prototipuri Type 62 au fost înmânate armatei germane care le-au denumit Kubelwagen (mașină copaie) și testat în diferite condiții de teren. Cu toate că Type 62  nu dispunea de tracțiune integrală, existența tracțiunii spate cu diferențial blocabil și greutatea scazută au facut ca vehiculul să treacă cu brio peste cele mai dificile teste în teren. În urma unor teste comparative cu un prototip al unui vehicul 4×4 german, Kubelwagen-ul s-a descurcat mult mai bine. Datorită capacităților bune de trecere în teren accidentat recunoscute de conducerea armatei germane, s-a luat hotarârea introducerii în producția de serie.

În 1939, automobilul a beneficiat de unele îmbunatatiri și a primit denumirea de Type 82 iar primele exemplare de preserie Kubelwagen asamblate au fost trimise direct pe front, în septembrie 1939, când Germania a invadat Polonia. Până la sfârșitul anului au fost asamblate circa 1.000 de exemplare. Pentru îmbunătățirea aptitudinilor în off-road, Ferdinand Porsche împreună cu fiul acestuia Ferry au adus imediat câteva modificari: noi punți dotate cu reductoare, motor cu cuplu mai mare și garda la sol majorată. In același timp generalii din armata au cerut ca viteza minimă a vehiculului să fie de 4 km/h în loc de 8 km/h cât permitea acum transmisia, astfel încât conducatorii să poată merge cu mașina la aceeași viteză cu soldații care marșăluiau. Testarea unor exemplare de preserie a fost realizată în condiții deosebit de grele simultan, pe fronturile din Rusia și Africa.

După ultima serie de modificari, automobilul a intrat în producția de serie în februarie 1940, când fabrica Volkswagen din Wolfsburg a început să funcționeze la capacitate maximă. În acestă fabrică, Kubelwagen s-a produs timp de 5 ani, până în 1945, fără modificari majore, doar cu câteva versiuni  speciale, inclusiv cu tracțiune 4×4, cu șenile sau cu unele variante de caroserie care se diferențiau prin unele detalii.

Modelul german beneficia de o caroserie deschisă tip cabrio cu 4 uși și 4 locuri și era dotat cu un motor boxer cu 4 cilindri de 985 cmc amplasat în spate și răcit cu aer. Identic cu cel care echipa și Kaffer-ul, acesta dezvolta 23,5 CP și permitea o viteză maximă de 80 km/h. Distribuția era cu un ax cu came central și două supape pe cilindru iar alimentarea se realiza cu ajutorul unui carburator inversat Solex. Transmisia se realiza pe roțile din spate și era asigurată de o cutie de viteze manuală cu 4 trepte nesincronizate plus un diferențial autoblocabil. Suspensia era independentă cu bare de torsiune și amortizoare telescopice, putea față fiind prevazută cu brațe longitudinale și bară stabilizatoare iar puntea spate cu axe oscilante în timp ce sistemul de frânare era dotat cu tamburi la ambele punți.

Gabaritul modeleului german erau unul compact Lxlxh: 3.740×1.690×1.650 m iar masa de 685 kg era cu circa 300 de kg mai usoară decat cea a Jeep-ului Willys. Când automobilul era încărcat, garda la sol era de 28 de centimetri, mulțumită utilizării suspensiilor independente și a unor punți pe portale. Aceste punți speciale i-au permis modelului să aibă o podea foarte dreaptă, având un comportament similar cu al unei sănii. Când vehiculul traversa porțiuni de teren cu noroi sau zăpadă, acesta reușea să se propulseze la fel ca o sanie motorizată, podeaua caroseriei alunecând peste suprafețele denivelate. Tocmai din acest motiv, compactele Kubelwagen reușeau să țină mereu pasul cu vehiculele mai mari șenilate indiferent de terenurile care se iveau în drum.

Motorul racit cu aer s-a dovedit a fi unul extrem de fiabil, indiferent de condițiile la care era supus. Chiar dacă vehiculele erau trimise pe frontul de est, spre Rusia, unde iernile erau grele și temperaturile scadeau sub 25 de grade Celsius, chiar dacă erau trimise cu Rommel și Afrika Korps în mijlocul continentului african unde erau 50 de grade Celsius, micile motoare boxer cu răcirea pe aer au funcționat fără probleme. În plus, pentru ca nu aveau radiator și erau amplasate în compatimentul din spatele vehiculului, motoarele nu se opreau chiar dacă era cazuri în care vehiculele erau mitraliate și soldații mureau.

În 1942 este lansată în producție varianta amfibie denumită Type 166 Schwimmwagen, după ce în 1939 au fost realizate și testate 30 de exemplare de preserie. Această variantă era echipată cu un motor boxer cu 4 cilindri de 1.131 cmc care furniza 25 CP la 3.000 rpm. Schwimmwagen beneficia de tracțiune integrală și putea atingea o viteză maximă de 50 km/h pe uscat și 6 km/h în apă. Tot în 1942 a demarat producția variantei Kaffer Type 87 Kommandeurswagen cu tracțiune integrală dezvoltată pe platforma Kubelwagen-ului și care beneficia de același propulsor montat și pe Schwimmwagen.

În 1943, pe Kubelwagen a fost disponibil un motor boxer mai puternic de 1.131 cmc care furniza 25 CP la 3.000 rpm și care echipa inclusiv varianta amfibie  Schwimmwagen. Veleitățile modelului german în off-road erau peste așteptări, mulțumită în special suspensiilor care aveau o cursa de 41 de centimetri în timp ce greutatea scazută ajuta vehiculul să nu rămână împotmolit.

Vehiculele proiectate de Ferdinand Porsche și numite Kubelwagen, au contribuit la extinderea dominației naziste în anii ’40. Toți comandanții germani mergeau pe teren numai la bordul acestora, curierii la fel, dar și echipele de comunicații. Acestea erau cele mai rapide și mai versatile vehicule ale armatei germane: mai rapide ca orice alt vehicul blindat și mai eficient ca o motocicleta care nu putea ajunge in zonele cu teren accidentat. Au fost chiar si sate si orasele ocupate doar de divizii formate din „masini – copaie”, iar rapiditatea cu care Hitler a reușit să se impunî în toatî Europa cu siguranță se datorează și acestui automobil. Volkswagen Kubelwagen a fost un vehicul foarte bun, extrem de bine construit, fiabil și incredibil de robust.

In total au fost produse 50.435 de unitati Kubelwagen originale, in mai multe versiuni care se diferențiau prin foarte putine detalii, cum au fost Type 86 care erau dotate cu tracțiune integrală, Type 67 cu caroserie de tip ambulanță, Type 82/3 blindate dotate cu turelă de mitralieră. Au existat și variante de motorizari diesel, pe benzina cu motor turbo sau cu compresor, dar și pe gaz sau chiar cu motor electric sau cu șenile.  Însă varianta clasica, așa cum a proiectat-o inițial inginerul Porsche a fost cea mai de succes. La acestea se mai adaugă cele 14.265 de exemplare din versiunea amfibie Type 166 Schwimmwagen și cele circa 700 de exemplare ale versiunii Kaffer Type 87 Kommandeurswagen cu tracțiune integrală.

Un succesor al modelului Kubelwagen Type 82 a fost lansat la Salonul Auto de la Frankfurt din 1969. Acesta a fost denumit Type 181 și a fost disponibil inclusiv în variantă civilă. Dezvoltat pe o platformă ușor îmbunătățită a modeluilui Kubelwagen Type 82, Type 181 beneficia de o motorizare boxer cu 4 cilindri de 1.5L având distributia cu un ax cu came central si doua supape pe cilindru iar alimentarea se realiza cu ajutorul unui carburator inversat Solex. Puterea dezvoltată era de 44CP și permitea o viteză maximă de 110 km/h. Ulterior acest propulsor a fost înlocuit cu unul de 1.6L care furniza 48CP. Opțional versiunea civilă putea fi dotată cu un diferențial autoblocabil și cu un hard top realizat din material plastic. Până în anul 1980 au fost fabricate 90.883 de exemplare. Merită menționat faptul că, Nicolae Ciaușescu a folosit în anii ’70 ca mașină de vânătoare un exemplar de Volkswagen Type 181.

Conform datelor pe care le deținem, în Romînia există un singur Kubelwagen Type 82 care se află în stare bună de funcționare. Exemplarul se află în posesia domnului Ovidiu Ciobanu, membru Retromobil Club România pe care l-a achiziționat în 2010. Exemplarul deținut de dl. Ovidiu Ciobanu a fost fabricat în 1940 iar conform istoricului vehiculului, acesta are o poveste aparte: ajuns pentru prima dată în România în 1941, înaintea declanșării operațiunii Barbarossa  (invadarea Uniunii Sovietice), Kübelwagen-ul a însoțit Armata Germană pe Frontul de Est până la Stalingrad, când a fost relocat. În primăvara anului 1944, vehiculul se găsea din nou pe teritoriul României, mai exact în dotarea Regimentului 208 Grenadieri al Diviziei 79 Infanterie a Wehrmacht-ului, divizie ce activa la nord de orașul Iași, ulterior vehiculul ajungând în Grecia. După eliberarea Greciei de sub ocupația germană, la finele anului 1944, Kübelwagen-ul a fost vândut către populația civilă.

Foto: Auto Retro Passion, Arhivă

 

 

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s