Sir Stirling Moss – un adevărat gentleman driver

 

Ieri, 12 aprilie, a încetat din viață la venarabilă vârstă de 90 ani, legendarul pilot britanic Sir Stirling Moss, supranumit și „Campionul mondial fără titlu” și care a obținut o serie semnificativă de succese în numeroase curse celebre.

Viața publică al lui Sir Stirling Moss cunoscută ca fiind una activă mai ales la evenimentele dedicate vehiculelor istorice, a fost întreruptă în urma unei infecții respiratorii în anul 2016, ceea ce l-a obligat să petreacă șapte luni într-un spital din Singapore. Din păcate, o veste tristă venită pe 12 aprilie chiar de Paștele catolic, anunța că, Sir Stirling Moss a decedat în locuința sa din Mayfair, Londra, la vârsta de 90 de ani, alături de a treia sa soție, Susie.

Pentru britanici, puțini piloți precum Stirling Moss au constituit modelul campionului și spiritul curselor auto. Majoritatea pasionaților și jurnaliștilor au fost impresionați de figura romantică a unui excelent pilot și în același timp mai puțin norocos, fiind de multe ori supranumit și „Campionul mondial fără titlu”, pentru că în ciuda unor rezultate notabile, acesta nu a reușit niciodată să devină campion mondial la piloți în Formula 1.

Stirling Moss a fost unul dintre marii interpreți ai automobilismului din epoca gentleman driver ai anilor ’50. Ca pilot de Formula 1, britanicul a debutat cu ocazia Grand Prix-ului Elveției din 1951 pentru echipa HWM iar ultima cursă a disputant-o pe circuitul de la Nürburgring în 1961, cu câteva luni înainte de retragerea sa definitivă ca urmare a unui accident grav suferit în timpul cursei Goodwood’s Glover Trophy din aprilie 1962.

În cei 10 ani de carieră în Formula 1, a reușit să câștige un număr de 16 curse, prima dintre acestea fiind obținută pe circuitul  de la Aintree (Liverpool) în Grand Prix-ul Marii Britanii din 1955. În mod incredibil, nu a reușit să obțină un titlul de campion mondial la piloți, clasificăndu-se începând din acel an doar al doilea la finalul stagiunilor din următorii patru ani, concurând pe monoposturi celebre precum: Mercedes W196, Maserati 250F, Vanwall 254 VW5 și Climax. Apoi, în următorii trei ani a reușit să se claseze pe poziția a treia la finalul acelor trei sezoane.

Retrageri, ghinioane, accidente, fiabilitate slabă a monoposturilor cu care a concurat, obsesie pentru primul loc, coechipieri inconfortabili precum Juan Manuel Fangio – astfel au descris de-a lungul anilor jurnaliștii și istoricii de motorsport problemele din cariera pilotului londonez din Formula 1. Toate acestea nu au afectat însă talentul său care l-a dezvăluit imediat încă de la debut, cu cele 212 victorii obținute din cele 529 de competiții disputate din Formula 1, sport, prototip și chiar pe circuite stradale. Cea mai importantă victorie din cariera sa de pilot după cum chiar Moss a recunoscut în numeroase interviuri, rămâne cea celebra cursă Mille Miglia din 1955, aflat atunci la volanul unuia dintre cele patru exemplare oficiale ale modelului Mercedes 300 SLR. La câștigarea acestei, a contribuit decisiv navigatorul său, jurnalistul britanic Denis Jenkinson, care a creat un propriu roadbook pentru a compensa lipsa de cunoaștere a drumurilor italiene. Moss a câștigat cursa respectivă cu un avans de jumătate de oră în fața coechipierului și rivalului său Juan Manuel Fangio dar și în fața unor piloți celebri la acea vreme precum: Eugenio Castellotti, Paolo Marzotto, Piero Taruffi și Umberto Maglioli.

Dincolo de laurii săi, pilotul britanic și-a construit imaginea sa atât prin înfrângere, cât și prin marea sportivitate demonstrată chiar și atunci când cu un pic de creativitate și agresivitate i-ar fi asigurat titlul mondial la piloți precum în Grand Prix-ul Portugaliei din 1961 când prietenul și rivalul său Mike Hawthorn a fost acuzat de lipsă de fairplay și descalificat. În acest caz, Moss l-a sprijinit și i-a permis acestuia să păstreze al doilea loc pe podium iar Hawthron a câștigat la finalul acelui sezon titlul de campion mondial la piloți în fața lui cu doar un punct.

Ultimul sezon complet din Formula 1, petrecut în 1961, este considerat cel mai bun în care a activat britanicul. La volanul monopostului Lotus-Climax, acesta a câștigat cursele din Monaco și Germania, în fața mult mai performantelor monoposturi de la Ferrari. Cu toate că nu a reușit să obțină nici un titlu de campion mondial la piloți, în urma performanțelor obținute, Stirling Moss face parte din clubul select al marilor piloți campioni din toate timpurile.

Numit Sir (Most Excelent Order of the British Empire) de regina Elisabeta a II-a, Stirling Moss s-a dovedit a fi un om deosebit de popular chiar și în afara curselor. Popularitatea lui a ajuns la un nivel destul de mare de-a lungul anilor în special datorită funcției sale de comentator a curselor de Formula 1 din emisiunea „Wide World of Sports” pentru rețeaua americană de televiziune ABC. De asemenea, a fost un fan declarat al celebrului eveniment britanic Goodwood Festival of Speed mai ales că la ediția din 2005 al acestuia, a concurat cu exemplarul de Mercedes 300 SLR cu care a câștigat cursa Mille Miglia 1955 și care este expus în muzeul din Stuttgart al producătorului german. Lord March i-a sărbătorit cei 80 de ani cu o paradă excepțională de 80 de automobile pe tot parcursul weekend-ului al aceluiași eveniment. Moss a condus pe rând în cele 3 zile un monopost Mercedes W196, un Lotus 18 cu care a câștigat Grand Prix-ul Monaco din 1961 și un Aston Martin DBR3. La mai bine de jumătate de secol după retragerea sa din competițiile oficiale, el era încă considerat una dintre cele mai emblematice personalități din acest domeniu.

Foto: Motorsport Images; Arhivă

 

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s