70 de ani de la prima evacuare sport Abarth

 

Un flashmob virtual a sărbătorit 70 de ani de la prezentarea pe 4 mai 1950 la Salonul Auto de la Torino a legendarei evacuări Abarth. Soundul plin al evacuării și cei câțiva cai putere în plus la motor au transformat micile modelele 500 și 600 în adevărate versiuni sportive.

Majoritatea au auzit cel puțin o data acel sunet inconfundabil, plin și ușor înfundat, care reprezintă un semn distictiv și, în același timp, o carte de vizită care poate fi înțeleasă doar de cunoscători și pasionați. Durează doar câteva secunde pentru a-l examina și localiza capătul evacuării care iese de sub fantele de aerisire ale capotei din spate: „Este Abarth!”.

De câte ori au trecut prin fața barurilor în anii ’50 și ’60, tineri proprietari de modele Fiat dotate cu evacuari Abarth și care afișau un zâmbet mândru. La Mole, data de 4 mai este una cu totul specială, pentru că este ziua în care pasionații își amintesc de Grande Torino. Pe data de 4 mai, această component auto a fost sărbătorită cu un feeling diferit și, chiar dacă cu un rolul redus, a fost destul de semnificativă.

La cea de-a 32-a ediție a Salonului Auto de la Torino din 1950, firmă italiană Abarth având ca logo un scorpion, a prezentat prima sa evacuare elaborată dintr-o serie lungă de accesorii sport personalizate. Firma Abarth a sărbătorit cea de-a 70 aniversare pe rețelele de socializare invitând comunitatea sa „să se facă auzită” într-un adevărat flashmob virtual. Entuziaștii Abarth au fost invitați să creeze înregistrări pe Instagram prin simularea zgomotului evacuării lor cu vocea lor și prin etichetarea conținutului cu hashtag-ul # TheRumbleLipChallenge. Respectivul cocurs ne demonstrează dacă mai era nevoie despre volumul pe care o evacuare Abarth îl poate avea asupra imaginației unui colectiv automobilistic.

Cu doar un an mai devreme, în 1949, vienezul și italianul prin adopție Karl Albert (Carlo) Abarth fondase Abarth & C. la Torino în parteneriat cu familia Scagliarini. În a doua perioadă postbelică, entuziasmul pentru revenirea la curse a fost destul de mare în comparație cu situația economică și a automobilelor sportive. Însoțit fiind de acest vis și de intuiția sa strălucitoare, Carlo Abarth a reușit să atragă atenția publicului larg pentru curse prin acele kit-uri de conversie pentru automobilele de serie care măresc puterea motorului și sporesc în același timp performanțele. Cele mai distincte și căutate elemente au fost sistemele de evacuare care, de-a lungul anilor, vor deveni coloana sonoră a numelui Abarth. Un sistem simplu și inovator care a făcut ca modelele din clasele mini și mică de la Fiat, să obțină performanțe îmbunătățite și personalizare în privința sonorizării.

Predispuși genetic la sportivitate și individualitate, automobiliștii italieni transformau motorizarea de serie într-una una cu caracteristici sportive. Cu acea evacuare elaborată de Abarth și montată pe respectivele modele, apăsarea pedalei de accelerație părea acum mai facilă și care îndruma practic la o schimbare mai frecventă a schimbătorului de viteze transformând micile modele Fiat în adevărate versiuni sportive.

După mai bine de zece ani, mai precis, în 1962, firma Abarth & C. reușea să producă un număr de 257.000 de evacuări finale (din care 65% pentru export) cu un număr de 375 angajați. Succesul comercial a venit imediat și a depășit cele mai optimiste previziuni. Dacă primele 50 de unități au fost realizate pentru modelul Topolino, evacuarea Abarth a fost disponibilă pentru toate modelele Fiat din acea perioadă, de la 600 la 1100, până la 1400 și 1500. O atenție deosebită din partea lui Carlo Abarth s-a bucurat în schimb modelul 500, pentru care a fost dezvoltat un kit personalizat special Fiat-Abarth 595 și care în scurt timp a cucerit pe foarte mulți tineri pasionați de modele sport.

Chiar și în zilele noastre acest concept stă la baza sistemelor de evacuare „Record Monza” montate pe modelele Fiat – Abarth de ultimă generație. De la lansarea noului Abarth 595 în 2008, brandul Abarth a fost revitalizat cu o nouă generație de evacuări. Un sunet puternic și agresiv sunt principalele caracteristici ale evacuării duble cromate preia designul sistemului adoptat de versiunea de competiție 595 Assetto Corse, confirmând faptul că, competițiile reprezintă laboratorul ideal pentru testarea soluțiilor care pot fi implementate într-o zi de modelele de serie.

Cu aceeași filozofie de proiectare, în anul 2009, Abarth a prezentat sistemul de evacuare „Record Monza”, al cărui nume este practic un omagiu adus recordului de accelerație pe un sfert de milă obținut în 1965 de Carlo Abarth în „templul vitezei” – la 57 ani! A urmat kit-ul „Record Modena” din 2011 și „Record Monza Active” pe Abarth 595 2018, montate ca dotare standard pe modelele 595 Competizione, 595 Pista și 695 70° Anniversario. Brandul continuă să fie urmat de o comunitate activă de entuziaști: până în prezent există 83 de cluburi oficiale, aproape dublu față de 2016. Activ de patru ani, comunitatea „The Scorpionship” are deja 114.000 de membri, gata să reproducă soundul celebru Abarth de pe smartphone-urile lor.

Foto: Abarth; Arhivă

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s