Aniversare de trei decenii pentru modelul Seria 3 E36 de la BMW

 

În decembrie anul trecut, producătorul auto german BMW a aniversat 30 de ani de la debutul celei de-a treia generații a popularului model Seria 3 și care în acest caz a fost cunoscut sub codificarea E36. Comparativ cu generația precedentă, E36 beneficia de un design considerat revoluționar și de o platformă tehnică complet nouă.

La momentul lansării pe piață în decembrie 1990 a celei de-a treia generații BMW Seria 3 (E36), fanii mărcii bavareze au fost luați prin surprindere de noul design revoluționar al acestui model și cu care aceștia nu s-au obișnuit prea repede în special cu partea frontală aerodinamică cu farurile duble acoperite cu protecție din sticlă în locul farurilor duble tradiționale și distincte ale mărcii, scutul generos dimensionat și încorporat într-un suport proeminent din tablă. Apoi părțile laterale întinse, linia de centură ridicată și profilarea montantului spate și profilul general cuneiform, toate contribuind în final la obținerea unui coeficient aerodinamic (CX) foarte bun pentru clasa medie superioară, de 0.30.

Dezvoltat pe o platformă complet nouă, E36 benefica de o suspensie spate de tip multibraț, sistem de frânare cu discuri ventilate în față și dispozitiv ABS opțional inclusiv pe motorizările cu 4 cilindri și direcție servoasistată în standard. Ampatamentul majorat cu 12 cm asigura acum un spațiu mai mare în habitaclu mai ales în cazul locurilor din spate.

Modelul Seria 3 E36 a debutat la comercializare în varianta de caroserie berlină în 3 volume cu 4 uși iar datorită unor probleme de calitate și design-ului ″revoluționar″, acesta nu a reușit într-o primă fază să înregistreze vânzările estimate inițial dar cei de la BMW au realizat rapid îmbunătățiri la calitate și au extins în mod constant gama variantelor de caroserie în anii următori. Astfel, varianta coupe a fost lansată la începutul anului 1992 și care comparativ cu berlina nu dispunea de elemente identice la exterior decât într-o mica măsură cu aceasta. În luna noiembrie al aceluiași an, a urmat varianta cabrio, care, pentru prima dată, putea fi comandată și cu hard top. În 1994, BMW și-a făcut debutul în clasa compactă cu varianta hatchback cu 3 uși fiind cu 20 cm mai scurtă decât berlina și care beneficia de o suspensie spate împrumutată de la generația precedentă Seria 3 E30 care era mai compactă și nu răpea din spațiul portbagajului. În schimb, pasionații de lifestyle au trebuit să aștepte până la mijlocul anului 1995 când a fost prezentat break-ul Touring.

În schimb, gama de motorizări a fost chiar mai diversă decât variantele de caroserie, variind de la un ″4 în linie″ de 1,6 litri cu 100 CP la unul cu ″6 în linie″ de 2,8 litri cu 193 CP începând din 1995, toate având alimentare cu injecție și oferite în standard în combinație cu o cutie de viteze manuală cu 5 rapoarte sau opțional de una automată cu 4 rapoarte și control electronic. Dacă timpul de 7,3 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 km/h păreau o eternitate și viteza maximă de 236 km / h părea insuficientă în cazul motorizării de 2.8L, din noiembrie 1992, versiunea sportivă M3 dotată cu un motor cu 6 cilindri de 3L și 286 CP, reușea un sprint 0-100 km/h în 5.9 secunde și o viteză maximă de 250 km/h (limitată electronic).

Începând cu anul 1994, versiunea sportivă M3 a fost disponibilă în premieră și în variantele de caroserie berlină și cabrio. Varianta elaborată M3 GT de 295 CP realizată într-o serie limitată de 350 unități pentru omologarea în campionatul britanic de turisme a ajuns la performanțe greu de imaginat pentru acea perioadă înainte ca BMW să echipeze din vara anului 1995 versiunea sportivă de serie M3 cu un motor cu 6 cilindri în linie de 3,2 litri și 321 CP la 7.400 rpm și care era asociat cu o cutie de viteze manuală cu 6 rapoarte.

Din gama de motorizări al BMW-ului Seria 3 E36 nu lipseau bineînțeles unitățile diesel turbo, preferate de cei care parcurgeau zilnic distanțe lungi pe autostrăzi. În această categorie erau propuse două unități din care una cu 4 cilindri de 1.8L (90 CP) și una cu 6 cilindri de 2.5L oferită în două variante de putere 115 și 143 CP care asigurau un bun compromis între consumul de combustibil și performanțe.

Echipamentul de dotări era unul destul de bogat și în care erau incluse opțional sau în standard în funcție de versiune accesorii precum: airbag-urile frontale, climatizarea automată, trapa cu acționare electrică, computerul de bord, retrovizoarele exterioare reglabile electric, geamurile spate acționate electric, volanul ajustabil pe două direcții, scaunele sport, suspensia configurată sport sau închiderea centralizată a portierelor și portbagajului cu telecomandă.

La începutul anului 1997 este realizat un ușor facelift modelului ce a vizat în special unele detalii atât de la exterior cât și de la interior precum și echipamentul de dotări de siguranță și confort.

Sfârșitul carierei BMW-ului Seria 3 E36 a fost consemnat cu varianta berlină la finalul anului 1998 în fabricile de la München și Regensburg unde au fost produse peste 1,5 milioane de unități. Șase luni mai târziu producția variantelor Touring și Coupe a fost sistată după care în septembrie 1999 au urmat variantele Cabrio și Compact.

Cu cele aproape 2,75 milioane de unități comercializate în nouă ani de carieră (cu peste 400.000 mai mult decât predecesorul E30), putem spune că per total E36 a reprezentat un succes pentru producătorul bavarez iar faptul că modelul face încă parte din traficul cotidian, spune multe despre calitățile sale.

Foto: BMW

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s